Grøn vognpark et skridt i den rigtige retning
Applus bifalder, at alle offentligt ejede køretøjer skal være mere miljøvenlige.
Den 7. december 2010 vedtog folketinget en lovændring, der stiller krav til både offentlige og visse private virksomheders indkøb af biler, busser og lastbiler. De nye regler betyder, at der som minimum skal stilles krav til energiforbrug, CO2-udledning og udledninger af forurenende stoffer som kvælstofoxider og partikler, når der indkøbes køretøjer.
- I adskillige år har vi arbejdet målrettet på at udvikle nye og bæredygtige veje til et bedre miljø. Til tider har det været som at løbe panden mod en mur, når vi har forsøgt at få politikerne i tale. Danmark skulle f.eks. i 2010 have opfyldt EU's grænseværdier for den sundhedsskadelige gas kvælstofdioxid. Men i stedet for at reducere forureningen har politikerne besluttet at bede om dispensation fra grænseværdien. Derfor er miljøkrav til offentlige køretøjer da bestemt et skridt i den rigtige retning, siger Kåre Press-Kristensen, civilingeniør, Ph.D., HD ved Det Økologiske Råd.
Miljøstyrelsen oplyser, at de nye regler trådte i kraft allerede inden jul, og tal fra Danmarks Statistik viser, at der hvert år indregistreres flere tusinde offentligt ejede køretøjer, som alle fremover vil skulle leve op til de nye krav. Reglerne gælder ikke bare offentlige virksomheder i kommuner, regioner og staten, men også private virksomheder såsom havne, lufthavne og forsyningsvirksomheder inden for gas, el, varme, vand og post.
Applus+ Bilsyn, der blandt andet har til opgave at kontrollere den danske bilparks udledning af skadelige stoffer, er også tilfreds med det signal, politikerne nu sender til offentligheden.
- Man skal ikke tage fejl af signalværdien i det her. Folk der hører om miljøkrav fra politikerne trækker som regel bare på skuldrene. Men her bakker politikerne deres ord op med handling. Vi er derfor begejstrede for dette initiativ, som vil få betydning for miljøet i de danske byer på både kort og lang sigt, siger adm. direktør i Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand, der mener, at der er flere områder, hvor der kan sættes ind:
- Først og fremmest er den danske bilpark så gammel, at de mere end en million køretøjer der færdes i de største danske byer hver eneste dag, står for en betydelig del af luftforureningen i storbyerne. Politikerne bør derfor allerede nu følge op med krav om, at også personbiler skal omfattes af den nuværende miljøzoneordning, der i øjeblikket kun gælder for tunge køretøjer, påpeger Arne Willerslev-Legrand.