23948sdkhjf

5500 flere p-pladser

Der er blevet skaffet mere plads til lastbilerne langs de tyske motorveje - og der bør også tænkes i disse baner i Danmark.

Der er blevet skaffet mere plads til lastbilerne langs de tyske motorveje - og der bør også tænkes i disse baner i Danmark.



Tyskland har i løbet af 2010 fået plads til yderligere 5500 lastbiler på motorvejsrastepladserne. Planen er med udgangen af 2012 at skabe i alt 11.000 parkeringspladser til lastbilerne, og transportminister Peter Ramsauer er tilfreds med, at forbundsdagsregeringen allerede er nået halvvejs.

P-plads-programmet koster den tyske regering 3,6 milliarder kroner.

- Kun når lastbilchaufførerne er veludhvilede er de også sikre chauffører. De skal kunne komme til at holde deres lovpligtige hvil, siger Peter Ramsauer om initiativet.

Hvad med Danmark

ITD påpeger behovet for at tænke i lignende baner i Danmark.

- Tyskerne har vist, at det kan lade sig gøre, og nu må de danske myndigheder også ud af starthullerne. Hvilefaciliteterne for lastbilchauffører er ikke gode nok, og gang på gang ser vi, at nye rastepladser underprioriteres i forbindelse med nye vejanlæg i Danmark, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen.

Han peger på, at der aktuelt er planlagt en udvidelse af motorvejen mellem Odense og Skærup til seks spor, uden at der er sat midler af til at udvide rastepladserne for lastbilchaufførerne.

- Når vi taler trafiksikkerhed og overholdelse af køre-hvile-tiden, må vi også huske at tænke infrastruktur. Vi kan ikke øge transportsektorens effektivitet uden samtidig at tænke i forbedrede muligheder for lastbilchaufførerne til at holde ind og få deres hvil, siger Mogens Therkelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063