23948sdkhjf

Laksetransporter giver debat

Transport af laks med udenlandske lastbiler - er det farligt?

Transport af laks med udenlandske lastbiler - er det farligt?



Det spørgsmål hænger i øjeblikket i luften i den norske transportindustri. Det viser sig, at 70 procent af de køretøjer, der er endt i grøften i Midtre Hålogaland politidistrikt, er udenlandske vogntog, der var forsynet med dårlige dæk.

Det har fået den norske lakseindustri til at opfordre erhvervet til at informere udenlandske lastbiler bedre om de norske forhold.

- De gode intentioner, der ligger bag tanken kan synes tillokkende, men for os i Norsk Lastbileier Forening, der repræsenterer en stor del af det norske vognmandserhverv, er det et stort paradoks, at lakseindustrien vælger at anvende tid og ressourcer på forhold som for norske transportører lyder som helt selvfølgelig kunnen hos ansvarlige transportører. Generelt har de norske førere den nødvendige erfaring og uddannelse til at kunne tackle de vejr- og vejforhold som de bliver udsat for. Noget så simpelt som at sætte snekæder på, når det er nødvendigt for en sikker transport, viser sig ofte at være vanskeligt for mange udenlandske chauffører. Ofte kommer de udenlandske vogntog også med dæk, der slet ikke står mål med de krav der er til et godt vejgreb i vinterføret på vore breddegrader, lyder kommentaren fra NLF.

NLF mener, at fiskeeksportørerne bør lave en oversigt over de totale transportomkostninger, hvor de også har medregnet forhold som forsinkelse på grund af vejr, føre, ulykker, kvalitetsforringelser af godset og eventuel oplæring af chauffører.

Ulovligheder

I lighed med deres danske kolleger har NLF har gentagne gange efterlyst svar fra myndighederne på hvad der skal ske med udlændinge som kører ulovligt på norske veje, hvor der nærmest ingen risiko er for sanktioner, f.eks. i forbindelse med manglende betaling af bompenge, ulovlig cabotagekørsel, ulovlig anvendelse af afgiftsfri brændstof, omgåelse af køre- og hviletidsbestemmelserne, dårlige løn- og arbejdsforhold mm. – alt sammen med stor konkurrenceforvridning som slutresultat.

- Vi er af den opfattelse at ordregiveren, som for eksempel de norske lakseindustri, i højere grad bør være mere optaget af den etiske side af de transportløsninger som bliver valgt, og hellere prøve på at skaffe sig indsigt i de bagvedliggende forhold omkring hvorfor de udenlandske transportører ofte kan tilbyde billigere transportløsninger end de norske, siger NLF.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063