Kørselsrestriktioner skader EUs økonomi
DTL opfordrer politikere til større omtanke inden de indfører restriktioner over for vejgodstransporten.
Kørselsrestriktioner for lastbiler – fx det tyske søndagsforbud mod lastbiler på motorveje – er til skade for EUs økonomi. Det står i en ny rapport, der er blevet udført for Europa-kommissionen om betydningen af kørselsrestriktioner i EU. På den baggrund opfordrer Dansk Transport & Logistik til, at der tages større hensyn fra politisk side over for det europæiske transporterhverv.
- I dag er der mange just-in-time-leverancer og meget pres på fra kundernes side. Det gør, at især pludselige kørselsrestriktioner, der er svære at planlægge sig ud fra, er meget dyre. For nyligt fik DTLs belgiske søsterorganisation for eksempel et telefonopkald fra myndighederne, hvor de fik at vide, at et totalt lastbilforbud ville træde i kraft inden for en halv time pga. snevejret. Det skabte totalt kaos – og som kuriosum ramte det så flytrafikken, da lufthavnen stod og ventede på lastbiler, der skulle komme med afisnings-væske til flyene, fortæller DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
Rapporten viser, at restriktioner forstyrrer vognmændenes kørsel, og de stiller særlige og komplicerede krav til planlægningen. De forhindrer også vejtransport i at levere varer frit til alle regioner og markeder i EU.
Planlagt forhindringsløbFaste restriktioner – som fx det tyske søndagsforbud – har mindre direkte negativ effekt, fordi vognmænd og transportkøbere kan planlægge på basis af dem. Men det betyder ifølge rapporten ikke, at det ikke har økonomisk effekt for EU. Restriktionerne betyder, at al vejtransport skal afvikles på kortere tid (dvs resten af ugen). Og til tider kan planlægningen blive så kompliceret, at konsekvensen er, at lastbiler med last blot står og venter, hvilket koster vognmand og transportkøber penge.
- DTL er imod kørselsrestriktioner i EU. De forhindrer vognmænd i at udføre deres arbejde på en effektiv måde. At vognmænd bliver nødt til at ændre deres ruter undervejs på grund af restriktioner, gør det helt umuligt for dem at planlægge tidspunkt for levering af varer. Det giver utilfredse kunder og forhindrer et optimalt flow af varer på det europæiske marked. Derudover tvinger kørselsrestriktioner vognmænd til at udføre deres arbejde på tidspunkter, hvor der i forvejen er trængsel på vejene. Det øger blot trængslen og forhindrer vognmænd yderligere i at udføre deres arbejde rettidigt, siger Søren Hyldstrup Larsen.
Rapporten opfordrer alle medlemslande til at blive bedre til at oplyse om kørselsrestriktioner i god tid og i et godt og forståeligt format, så man kan begrænse de høje omkostningerne ved kørselsrestriktioner.