23948sdkhjf

Chauffører svindler med fartmålere

Branchens organisationer kræver mere kontrol for at komme snyderiet til livs.

Branchens organisationer kræver mere kontrol for at komme snyderiet til livs.



En lang række kilder - politi, brancheforeninger, lastbilfabrikanter, chauffører, mekanikere og eksperter - bekræfter overfor Avisen.dk, at der snydes med den digitale tachograf og dermed køre-/hviletiderne. I 2010 blev der rejst knap 4000 sigtelser for overtrædelse af køre- og hviletiden og om snyd med fartskriveren. Det er omtrent 1000 flere sigtelser end i 2007.

- Der findes adskillige måder at snyde systemet. Nogle af metoderne er meget enkle og effektive, siger landets førende ekspert i fartskrivere, Teknologisk Instituts chefkonsulent Peter Rytter, som underviser politiet i at kontrollere fartskrivere.

Han fortæller, hvordan et lille stykke metal kan slukke fartskriveren, så kontrollen med både køretiden og hastigheden ophører. Andre benytter sig af mere komplicerede tekniske svindelmetoder, forklarer han.

DTL ønsker mere kontrol

- Køre- hviletidsreglerne er til for trafiksikkerhedens skyld, og de skal overholdes fuldt og helt. Snyd er uacceptabelt og kaster et dårligt lys over branchen, ligesom der skabes urimelig konkurrence i forhold til de vognmænd, som forsøger at overholde den komplicerede lovgivning på området. Derfor må de chauffører og vognmænd – danske som udenlandske – der snyder på vægten, straks ændre praksis og overholde reglerne. Den bedste måde at sikre det på er ved øget vejkontrol, og vi opfordrer derfor politikerne til at tilføre politiet øgede ressourcer, så kontrollen med fartskriver-snyd kan blive bedre, siger adm. direktør i Dansk Transport & Logistik, Erik Østergaard, der foreslår bedre kontrol fra myndighedernes side.

- Måske gennem oprettelse af en særlig tungvognsmyndighed, som man har i Tyskland. Og i branchen må vi kræve bedre uddannelser af såvel chauffører som vognmænd inden for køre- hviletidsområdet. På den baggrund er det ærgerligt og uforståeligt, at transportministeren tilsyneladende med støtte fra dele af branchen netop planlægger at fremsætte et lovforslag, der sløjfer kursuskravet til nye vognmænd, siger Erik Østergaard, der i regi af DTL arbejder målrettet på at få højnet transportbranchens uddannelsesniveau.

DTL afviser, at højere bøder og skærpede straffe er vejen at gå.

- Bødeniveauet for køre- hviletidsovertrædelser blev sat kraftigt op i 2005, så det, der er behov for nu, er en øget politiindsats med vejkontroller, siger Erik Østergaard.

Ifølge DTL kontrollerede politiet i 2009 i alt 13.000 danske og udenlandske tunge køretøjer. De konkrete tal for sager med direkte manipulation med fartskriveren kendes ikke, men det tal ligger ifølge Rigspolitiet formentlig under 10 sager om året.

Torsdag, den 27. januar, sendes et tv-program om en sønderjysk vognmand, der ifølge programmet presser sine ansatte til snyd med fartskriveren. DTL håber, at programmet vil få politikerne til at øge kontrollen på de danske veje – også i forhold til udenlandske lastbiler, der forholdsvist bryder køre- hviletidsreglerne dobbelt så ofte som danske lastbiler.

Snyd er uacceptabelt

Fra International Transport Danmarks side er meldingen klar: Bevidst snyd og overtrædelse af reglerne er uacceptabelt og skal stoppes.

- Vi har selv et ansvar i branchen for at holde orden i egne rækker. Det skal ske ved hjælp af kompetent rådgivning og effektive værktøjer fra vores side. Herved kan vi hjælpe vognmændene til at holde styr på de komplicerede regler i dagligdagen. Det er ikke løftede pegefingre, men en fortsat målrettet indsats, der er brug for, og det er helt afgørende, at vi i branchen selv er i stand til at gå forrest i at håndhæve reglerne, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen, der understreger, at køre-hvile-tid lige nu er foreningens højst prioriterede område.

En forbedret kontrol er øverst på foreningens liste.

- De få, der snyder bevidst, skal findes og straffes. Resten af branchen har krav på en ensartet og effektiv kontrol, som sikrer fair og ens vilkår at konkurrere på i det daglige, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen. I stedet for at indføre nye regler anbefaler vi at styrke kontrollen af de nuværende regler, så vi sikrer os, at de fungerer optimalt, før vi tænker i yderligere stramninger. Alt andet er useriøst og vil komplicere forholdene yderligere.

Rigspolitiets Tungvognssektion deler i dag sine nuværende ressourcer ligeligt på virksomhedskontroller, hvor man gennemgår virksomhedernes køre-hvile-tids-data og på vejkontroller, hvor man kontrollerer køretøjerne. Fra ITD’s side har man foreslået oprettelsen af en selvstændig enhed under Trafikstyrelsen, som kan stå for virksomhedskontrollerne, mens Rigspolitiet herefter vil kunne styrke kontrollen på vejene.

- Virksomhedskontrollerne er ressourcekrævende og komplicerede, og en overflytning af dem til Trafikstyrelsens regi vil kunne frigive ressourcer hos Rigspolitiet, så man kan gøre begge former for kontrol endnu mere effektive, siger Mogens Therkelsen.

Hold nuancerne i debatten

ITD hilser debatten om køre-hvile-tids-området velkommen, men advarer samtidig mod unuancerede og sensationslystne vinkler på det komplicerede område.

- Trafiksikkerhed er selvfølgelig et vigtigt tema i forbindelse med køre-hvile-tids-reglerne, men det er ikke det eneste. Reglerne sigter i lige så høj grad mod at harmonisere vilkårene for konkurrencen og sikre et godt arbejdsmiljø. Så uanset at enhver overtrædelse selvfølgelig er uacceptabel, kan man ikke automatisk slutte, at alle overtrædelser af reglerne udgør en kompromittering af sikkerheden, siger Lars Nielsen, der er sektionsleder i ITD og har køre-hvile-tid som sit specialområde.

- Det kræver megen planlægning og stort overblik af vognmænd og chauffører at holde sig inden for køre-hvile-tids-bestemmelserne og samtidig sikre den størst mulige effektivitet i den daglige forretning. Ind imellem sker der fejl og svipsere, men det er absolut ikke vores indtryk, at det generelt sker bevidst. Og når man ud fra enkelte tragiske ulykker konkluderer, at branchen generelt ser stort på sikkerheden, er der ganske enkelt tale om manglende seriøsitet fra pressens side, siger Lars Nielsen.

Det er jo det vi altid har sagt

Frie Danske Lastbilvognmænd er enig i, at snyderiet skal stoppes, men undrer sig over, at de store organisationer ”først kommer på banen, når der i den brede offentlighed sættes fokus på overtrædelserne.”

- Der er, som FDL gentagne gange har påpeget, behov for en skærpet kontrol over hele linjen. Lige fra landevejs-kontrollen over virksomheds-kontrollen og ekstra tjek, hvor man måske mindst af alt venter det. En skærpet kontrol koster penge, mange penge, men de er givet godt ud, og det vil i hvert fald gavne mange mindre danske vognmænd, som længe har været helt til grin over for nogle af de store og de mange udenlandske køretøjer, som – takket være danske kørsels-rekvirenter – har stjålet kørslen fra solide danske vognmænd med biler på danske plader og med dansklønnet arbejdskraft. En problematik, der blev større med cabotage-ændringerne, som i dag er stærkt diskutable, lyder det fra FDL.

- FDL har i mange år kæmpet for lighed og fair konkurrence, men når dem, der skal lovgive og dem, der skal kontrollere, ikke interesserer sig for problemerne, skal det gå galt. Man skal være mere end almindeligt dum for ikke at vide, hvor meget, der snydes inden for vognmands-branchen, siger FDL, der savner handlekraft fra såvel Trafikstyrelsen som politiet.

Kender problemet

Hos Scania kender de udmærket til problemet.

- Forbryderne er næsten ligeså kloge som fabrikkerne, og derfor er de på nogle områder et skridt foran, siger pressechef Mikael Friis, Scania Danmark

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063