Letvægtstipper sætter ny standard
Egenvægt på AMT-tippeladstrailer er blot 6340 kilo, hvilket giver en høj nyttelast – og dermed flere penge på bundlinjen.
Af Finn Bjerremand
Med en tilladt totalvægt på 40.000 kg og en egenvægt på blot 6340 kg kan den nyudviklede AMT tippeladstrailer laste hele 33.660 kg – forudsat at trækkeren kan overføre de nødvendige 16.000 kg til sættevognsskamlen.
Producenten MTDK A/S i Randers har udviklet den nye version tippeladstrailer.
– Det relative høje antal nyleveringer har medført at vi netop har valgt at opdatere T72 i 30 m3 grusversion til den nye T 675-00 30 m3, for at skabe en lettere tippeladstrailer med en lige så god stabilitet, siger direktør Morten Tang fra MTDK A/S til Trans Inform.
Han lægger ikke skjul på, at kunderne lægger et konstant stort pres på virksomheden for at spare på egenvægten, så de kan have mere nyttelast med.
- Det har gjort at vi har set muligheden for at udvikle, nydesigne og forbedre vores eksisterende tippeladstrailer uden at gå på kompromis med kvalitet, tipstabilitet og holdbarhed og samtidig opnå en vægtbesparelse på over 400 kg i forhold til den gamle anerkendte tipperversion.
Umiddelbart efter nytår blev det første eksemplar af den nyudviklede tippeladstrailer leveret til City Container A/S i Farum, som allerede efter at have set den, har bestilt yderligere to.
Vi har valgt den nye tipper som Månedens Køretøj og har derfor kigget nærmere på den nye version. City Container har fået leveret den nye tipper med fuld plasticbelægning i bunden og på siderne samt rullepresenning - alligevel har egenvægten kunnet holdes nede på 6340 kg, hvilket er ca. 400 kg lavere en City Containers sædvanlige tippeladstrailere af et andet mærke.
Reduceret vægtTippeladstraileren skiller sig ikke væsentligt ud fra de tidligere kendte versioner: Der er et gennemgående chassis med en akselsektion udstyret med en triplebogie i bagenden, og et lad, der er hængslet i bagenden med et tippeladsrør, mens der i forenden er et stort stempel, som kan løfte forenden op, så ladet tipper.
Det er ved forholdsvis små ændringer at den store vægtgevinst er opnået. Det er sket ved at indsnævre chassisets forende fra støttebenskonsollen, hvor det er 1400 mm bred og frem til forenden, hvor det kun er 800 mm.
Det letter chassiset med hele 95 kg, fordi både skammelpladen og tværvangerne er kortere. Sidegevinsten ved denne konstruktion er samtidig at stabiliteten for både kongetappen og stemplet er forøget, fordi det hele er mere kompakt.
Selve forenden er også blevet ca. 530 mm kortere og samtidig er forsmækken skråtstillet med 20 grader. I sammenhæng med et forstærket stempel fra Penta, giver dette en vægtbesparelse på hele 66 kg.
Her er også en sidegevinst, fordi stemplet takket være skråtstillingen kommer til at trykke næsten lige over skammelpladen og derved forøges stabiliteten yderligere ved tipning.
Tipstemplet, der arbejder med et tryk på 200 Bar, er ophængt i et firepunktsophæng med et halvt yderrør som er med til at holde kvalitetsniveauet oppe.
Klar til højere vægteDen nye tipperversion udmærker sig også ved at være konstrueret til at kunne køre med et kingpintryk på 18.000 kg, hvis godset ellers kan fordeles rigtigt. Ved jævn fordeling af godset vil fordelingen være 16.400 kg på kongetappen og 23.600 kg på triplebogien.
Hele denne ændring af vægtfordelingen er opnået ved at flytte bagsmækken længere frem i forhold til tippunktet og samtidig korte bagenden ned med ca. 250 mm i forhold til den tidligere version. Det betyder også, at der vil kunne opnås typegodkendelse på 42.000 kg på den nye trailer.
Reposen foran, der er nødvendig for at chaufføren kan stå sikkert for at betjene rullepresenning m.v. fra forsmækken, er bygget i ren aluminium og har et opklappeligt trin, hvilket også er forhold der er med til at reducere egenvægten. Desuden er reposen fastgjort på forenden af chassiset, og det indebærer den fordel, at den ikke tager dyrebar højde på forsmækken, hvis der skal tippens inde under en bro, f.eks. ved asfalttransport eller inde i en hal.
Hele designet er ændret så broen til luftslanger og elkabler er blevet mere fleksibel, og det er ikke længere nogen udfordring f.eks. at holde i en 90 graders vinkel mellem trækker og trailer. Der er ingen forbindelser som kan lide overlast ved et sådan udsving.
Chassiset er også konstrueret med en fornuftig lang svanehals, der giver god plads til såvel en 6x2 eller en 6x4 trækker. Samtidig er støttebenene placeret i en afstand af 2700 mm fra kongetappen, så de ikke kommer i karambolage med trækkerens bagende ved nikkebevægelser med trækkeren.
Solid ladkasseLadkassen er konstrueret i 350 mm aluminiums-plankeprofiler med 6 mm bund i slidstærk aluminium, som sammen med den gode konstruktion af hele bagenden og bagklappen udløser flere fordele.
Overgangen og sidestoppet ved bagklappen er konstrueret helt uden at der er indvendige kanter. Det formindsker slidtagen indvendig i ladet, og samtidig holder det ikke på jord eller grusprodukter ved aflæsningen.
Ophænget på bagklappen er rykket 250 mm frem, hvilket giver gode aflæsningsmuligheder for materialer, der ved tipning lettere kan komme under toppen af bagklappen, der har en maksimal åbning på 1700 mm i højden. Specielt ved transport af ler og jordprodukter er det en stor fordel.
Bagklappen åbnes automatisk ved hjælp af en mekanisk åbningsmekanisme, der udløses via stangforbindelser når ladet tipper op. Den simple løsning betyder også at bagklappen ikke åbner i utide og samtidig er den tæt, også ved transport af f.eks. ren døn eller slam.
Her skal man også tage i betragtning at vedligeholdelsesomkostningerne er minimale, da der ikke er nogen dyre luftcylindre eller luftventiler m.v.
Stort karBunden er beklædt med PEHD plastic i 15 mm tykkelse, mens forsmæk, sider og bagklap er beklædt med PEHD 10 mm plastic. Det er pænt svejset sammen så det fremstår som et stort ”badekar”, hvor der ikke kan komme fremmedlegemer ned bag plasticbelægningen.
Det at det er svejst sammen og der ikke er nogen langsgående svejsninger i bunden, er ensbetydende med en længere levetid.
Hele plastickappen vejer ca. 568 kg, men den ekstra egenvægt er her givet godt ud, fordi tippeladet ikke behøver være hævet så højt inden godset løber af - også det er med til at forøge levetiden betydeligt på denne type trailer.
Levetiden på selve plasticbelægningen er sædvanligvis mellem tre og fire år, hvis der tippes ca. 6 til 8 gange hver dag. Man kan vælge en endnu bedre plasticbund, der selvfølgelig er lidt dyrere.
Ved at ilægge en bedre og stærkere plasticbund af typen Blå Model PEHD 2000 i et helt stykke, der går 750 mm op af siden, vil man kunne spare yderlig 260 kg og få en stærkere bund.
- Det er en løsning vi altid bruger til norske kunder, da deres sten altid er skærver og disse forøger sliddet væsentligt, siger Morten Tang.
Moderne og sikkertMTDK anvender BPW aksler i off-road versionen med forstærkede tromlebremser og ekstra sporvidde, for at give den største mulige stabilitet ved tipning.
Akselophænget har ekstra store luftpuder af typen T36, som sammen med et EBS bremseanlæg fra Knorr, der også har hurtigudluftning af affjedringen tipning, giver en hurtig udluftning efter der er tippet.
Samtidig sørger EBS-anlægget, der også omfatter udstyr som ABS/RSP (ESP på trailer) og vægtsystem, for at trailerens bremser efter ganske få bremsninger hurtigt tilpasser sig trækkerens bremser, så hele vogntoget bremser så optimalt som muligt med et minimalt slid på bremser, dæk m.v.
På Månedens Køretøj har kunden valgt at få monteret Michelin XZA dæk med bogielift på den bagerste aksel og en ekstra udluftningsmulighed i affjedringen, så chaufføren kan lukke al luften ud af luftpuderne inden tipning påbegyndes.
Der er ingen tvivl om at denne nye tippergeneration får succes. Større nyttelast er klart vejen frem i den moderne transportverden og specielt i bygge- og anlægssektoren, hvor hver eneste kilogram last tæller.
Den nye tipper fremstår tilmed som et moderne køretøj med et funktionelt design og et højt finishniveau.
1100 leveringer siden 2005MTDK A/S i Randers er en mindre virksomhed, der har specialiseret sig i at designe og producere skræddersyede løsninger til såvel små som store kunder inden for feltet med vejkørende transportmateriel.
Siden MTDK åbnede i maj 2005 har virksomheden sendt mere end 1100 trailer og påhængsvogne ud på det danske og skandinaviske marked.
Virksomheden ejes 100 procent af Morten Tang, der er uddannet karrosseribygger og som fra ansættelser i flere forskellige virksomheder har mange års erfaring med design og opbygning af materiel til transportbranchen.
- Vi forventer et svagt stigende marked i 2011 pga. der er mange anlægsarbejder der er sat i gang til start i 2011. Dette sammen med store belægningsarbejder på de danske veje giver en forventning om et øget salg i år, siger indehaver Morten Tang,
- Vi kan også mærke at mange kunder forbereder sig på de nye regler med op til 54 tons vogntogsvægt. Det har givet en øget efterspørgsel og salg af treakslede kærrer og fireakslede anhængere til levering inden start den 1. juli, forklarer Tang.
Virksomheden arbejder målrettet ud fra devisen om lav egenvægt og høj nyttelast, hvor man samtidig ikke må gå på kompromis med kvalitetsniveauet.
fba@transporttidende.dk