23948sdkhjf

Energieffektive veje

Et nyt innovationsprojekt om rullemodstand kan både spare CO2 og benzin.

Et nyt innovationsprojekt om rullemodstand kan både spare CO2 og benzin.



Fem partnere fra den danske forskningsverden sætter nu ind på at få reduceret rullemodstanden på vejene via et stort forskningsprojekt, der lover godt for miljøet.

Det strategiske forskningsråd har netop bevilliget 13,8 millioner kr. til COOEE-projektet (CO2 Engergy Efficiency), der skal reducere vejtransportens udledning af CO2 og kvælstof, og som indebærer et samarbejde mellem Vejdirektoratet, Roskilde Universitet, Danmarks Tekniske Uni-versitet, NCC-Roads og Dynatest A/S.

- Projektet vil fokusere på den såkaldte rullemodstand; altså den modstand der opstår, når dæk og vej møder hinanden, siger projektleder Bjarne Schmidt, Vejdirektoratet.

Det skønnes, at kunne spare 25 procent af den CO2, der udledes på vejene, skyldes rullemodstand. Et forstudie har set på effekten ved en udskiftning af belægningen på alle statsveje over en 15 årig periode. Det forventes, at der kan spares 3-5% af brændstofforbruget, svarende til minimum 48 millioner liter brændstof årligt.

Rent samfundsøkonomisk vil der ideelt kunne opnås en nytteeffekt på 300 millioner kroner.

Projektets formål er at reducere rullemodstanden til et mere energieffektivt niveau – blandt andet ved at undersøge, hvordan forskellige belægningsmaterialer udvikler sig over tid, samt hvordan denne udvikling påvirker benzinforbrug og CO2-udledning. Dette skal gøre det muligt at identificere de mest CO2 venlige materialesammensætninger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127