Dansk piratregning tæt på en milliard
Danmarks Rederiforening kræver politisk handling over for piratproblemet nu.
I Rederiforeningen vurder man at pirateri-regningen for danske rederier nu ligger et sted mellem en halv og en hel milliard kroner på årsbasis.
- Hvis der ikke bliver gjort noget, stiger regningen yderligere, siger vicedirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening, til Børsen.
De løsesummer rederierne har udbetalt udgør kun en mindre del af regningen. Ud over sikringstiltag på skibene, betaler rederierne høje forsikringspræmier på skibe, risikotillæg, der sejler gennem Adenbugten. Dertil kommer udbetaling af erstatninger til besætningsmedlemmer, der har været holdt som gidsler.
Endelig koster pirateriet rederierne dyrt i form af omlægning af sejlruter eller tabte opgaver.
Danmarks Rederiforening har i forvejen iværksat en række initiativer nationalt og internationalt, for at få bekæmpet piratproblemet.
Bevæbnede vagter
En stribe danske handelsskibe har været i de somaliske piraters skudlinie i de sidste par måneder. Det to seneste er dels den kortvarige kapring af coasteren Leopard, hvor besætningen blev taget som gidsler, og dels et flere timer langt kapringsforsøg mod et tankskib fra rederiet Torm, hvor piraterne løbende skød mod det benzinlastede skibet med håndvåben og panserværnsraketter.
Det har ifølge dagbladet Politiken fået en stribe danske rederier til at kræve et opgør med Rederiforeningens hidtidige modstand mod bevæbnede vagter ombord på danske handelsskibe.
Hårdhændet til værksFlere i branchen ser i det hele taget en mere hårdhændet praksis fra de internationale flådestyrker i regionen, som den eneste vej frem.
- Jeg fatter ikke, at man ikke er betydeligt mere håndfast mod piraterne. Det eneste, der virker, er den store hammer. Der er ingen grund til at holde hånden over de mennesker. Hvis det drejede sig om f.eks. narkotika, skulle man nok gribe håndfast ind, siger adm. direktør i J. Lauritzen og tidligere formand for Danmarks Rederiforening, Torben Janholt, til Børsen.
Danmarks Rederiforening luftede i weekenden tanken om, at Søværnet skulle stille med de bevæbnede vagter på handelsskibene, fordi man ønsker at eventuel våbenmagt bliver overladt til myndighederne og ikke private aktører.
En mulighedI skibsofficerernes fagforening, Søfartens Ledere, er man nu også åben for indsættelse af bevæbnede vagter.
- Piraterne har overhånden. De har bredt sig til hele det Indiske Ocean, og det kan ikke dækkes med flådeskibe. Derfor skal der helt nøgternt tages en overvejelse af bevæbning af skibene, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere til Politiken.
Justitsministeriet har to gange i januar måned givet danske rederier tilladelse til at anvende bevæbnede vagter ombord på danske handelsskibe.