Forsinkelser på svenske skinner
Forsinkede svenske godstog får speditører til at sende godset med lastbilen i stedet for – Green Cargo frygter, at det ikke vender tilbage.
Det er ikke kun i Danmark, at sne, is og frost giver problemer på skinnerne. Det gør det også ’hinsidan’ i Sverige, hvor man ellers nok burde være mere vintervant end i Danmark.
Hele 52 procent af alle godstog og 28 procent af alle passagertog er i løbet af vinterens snekaos kommet for sent i Sverige, skriver Svensk Åkeri Tidning.
Antallet gælder tog som har været mere end 5 minutter forsinket.
- Der er et forfærdeligt stort antal, sagde Tommy Jonsson, chef for afdelingen jernbanetrafik ved Trafikverket, til det svenske nyhedsbureau TT.
Ifølge Transport Administration er det sne, der er hovedårsagen, men også nye jernbaneoperatører og en nedfalden køreledning i Östergötland har skabt store problemer.
Green CargoGreen Cargo, der tegner sig for omkring 70 procent af trafikken med godstog i Sverige er naturligvis utilfreds.
- Hvis ikke vi kan klare denne vinter bedre end sidste vinter, stiger risikoen for at virksomheder, der i dag benytter skinnetransport forlader jernbanen, siger kommunikations-direktør Mats Hollander. For Green Cargos del er man blevet påvirket meget af at Trafikverket ikke kunne klare snerydningen i Malmø, et forhold som standsede et stort antal godstog nede fra Kontinentet.
- Det koster penge for både os og vore kunder. Det koster også troværdighed for svenske industri, når to tredjedele af både eksporten og importen blev standset i en uge, fortsætter Hollander.
Det hele bekræftet af Volvo Logistics, SCA og DB Schenker som nyhedsbureauet har været i kontakt med. For DB Schenker, Sverige har strategien været at flytte dele af trafikken over på lastvogne i stedet, hvilket betød ekstra 30 lastvognstog i drift.
- Vi lærte sidste vinter, at jernbanetrafikken er for sårbar, "siger DB Schenkers pressesekretær Pierre Olsson.