Vognmænd til informativ kundeaften
Sydøstjyllands Vognmandsforening og Scania Biler A/S i Vejle afholdt i går aftes en hyggelig kundeaften, hvor vognmændene kunne høre om lastvognens udvikling ved Scania.
Dernæst fulgte et yderst relevant indlæg med fokus på køre- og hviletidsbestemmelserne fra Tungvognsspecialisten samt et indlæg fra Dansk Autohjælp om assistancemuligheder for vognmænd.
Scania Danmarks pressechef Mikael Friis holdt et grundigt indlæg om fremtidens lastbiler. Med udgangspunkt i de seneste 100 års udvikling fulgte en kort gennemgang frem til dagens lastvogne samt et lille stykke ud i fremtiden. Indlægget satte også fokus på miljø og brændstofforbrug. – Lastbilproducenterne arbejder jo hele tiden på at forbedre brændstoføkonomien, men de stadig hårdere miljøkrav modarbejder faktisk dette. Alligevel er det lykkedes at forberede lastbilernes brændstoføkonomi hen over årene gennem forbedret motorteknologi, bedre aerodynamik, større nyttelast, forbedret effektivitet mv., sagde Mikael Friis.
Hold styr på køre- og hviletiden
Den næste indlægsholder var Henrik Brunstedt fra Tungvognsspecialisten, der indledte med nogle grimme eksempler på hvor dyrt det kan blive, hvis man som arbejdsgiver bare lader stå til omkring køre- og hviletid. En enkelt chauffør havde lykkedes med at lave så mange overtrædelser over ganske kort tid så vognmanden stod til en bøde på 389.000 kr og chaufføren til en bøde på det halve. Samtidig var der ikke mindre end 17 frakendelser af kørekortet i sagen, som kun drejede sig om et forløb på en måned. Chaufføren blev stoppet i en vejkontrol og eftersom den uge man umiddelbart kunne kontrollere så meget slem ud, gik man knap en måned tilbage og konstaterede mange store overskridelser. For at undgå den slags situationer, er det vigtigt at vognmændene holder styr på hvordan deres chaufførers køre- og hviletid bliver administreret. – Jeg vil opfordre virksomhederne til virkeligt at gå op i egenkontrollen af køre- og hviletid, både af hensyn til dem selv og ikke mindst deres chaufførers arbejdsmiljø. Chaufførerne risikerer jo at skulle betale store bøder og samtidig er der risiko for at de mister deres kørekort og dermed deres arbejde, siger Henrik Brunstedt.
Skaber tryghedProduktchef Jens Ole Olesen fra Dansk Autohjælp redegjorde først for den hårde vinters effekt, hvor Dansk Autohjælp uden sidestykke har haft det største antal assistancer nogensinde.
- Den dag hvor vi havde flest telefonopkald var antallet helt oppe på næsten 6000, hvilket er rekord i Dansk Autohjælps historie sagde Jens Ole Olesen.
Han fremhævede, at Dansk Autohjælp er decentrale og bor ude, hvor kundernes køretøjer kører og samtidig kører assistancekøretøjerne ude i områderne, som de derfor kender særdeles godt.
- Vi skaber også tryghed for kunden, ved at den redder som skal ud og yde assistance til havaristen inden for højest et kvarter efter anmodningen er kommet ind til Dansk Autohjælps vagtcentral, kontakter havaristen direkte. På den måde er der kontakt direkte mellem redder og chauffør og derved undgår vi at spilde kostbar tid, og vi undgår samtidig at tabe kostbare informationer omkring forholdene på åstedet, siger Jens Ole Olesen.
På billedet ses en fremtidsprojekt fra Scania kaldet Scania Truck Advanced eXterior. Den ca 60 cm længere front er udelukkende for at virke stødabsorberende ved sammenstød med andre køretøjer. Blev ideén gennemført på alle lastvogne i EU, ville ca 900 mennesker årligt kunne redde livet ved frontalkollisioner.