23948sdkhjf

Brev mod dobbelt dieselbeskatning

ITD og DTL opfordrer transportvirksomhederne til at medbringe kopi af brev fra de tyske toldmyndigheder på lastbiler med ikke-standardtanke ved kørsel til Tyskland.

ITD og DTL opfordrer transportvirksomhederne til at medbringe kopi af brev fra de tyske toldmyndigheder på lastbiler med ikke-standardtanke ved kørsel til Tyskland.



I brevet erkender de tyske toldmyndigheder, at der ikke findes en måde, hvorpå de danske transportvirksomheder i praksis kan betale den tyske afgift.

Det betyder efter de to danske vognmandsorganisationer ITD’s og DTL’s opfattelse, at de tyske myndigheder ikke kan udstede og opkræve en bøde.

Vognmændene slipper dog næppe for at betale selve afgiften, vurderer ITD og DTL.

Tyske toldmyndigheder begyndte sidste år – i et omstridt forsøg på at bekæmpe, det man betragter som udenlandske lastvognes dieselturisme – at slå ned på udenlandske lastvogne med en brændstoftank, der ikke er standard på den pågældende lastvognsmodel. Her bliver lastvognschaufføren ikke bare afkrævet tysk dieselafgift, selv om der allerede er betalt afgift af dieselolien i det land, hvor den er tanket. Chaufføren får også en bøde.

I DTL og ITD betragter man den tyske praksis som værende i strid med EU’s regler og man anser det som en regulær teknisk handelshindring.

ITD og DTL arbejder derfor på at få standset den tyske praksis, bl.a. i samarbejde med Skatteministeriet i Danmark og igennem EU-Kommissionen. Organisationerne arbejder også på en løsning, så vognmænd kan få godtgørelse af den danske betalte dieselafgift, hvis de er blevet dobbeltbeskattet af den samme dieselolie.

ITD vil gerne høre fra medlemmer, som er blevet opkrævet afgift af dieselolie indført i Tyskland i en ikke-standardtank.

En kopi af brevet fra de tyske toldmyndigheder kan hentes her:

http://www.itd.dk/Upload/Nyheder/Svarskrivelse_20111220%201%200.pdf

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078