Transportminister afviser behov for sikre rastepladser
Store transportvirksomheder i stigende grad låser deres vogntog og chauffører ind på private sikre rastepladser om natten.
Mindre vognmænd må til gengæld lade lastbiler, gods og chauffører holde hvil på åbne rastepladser, hvor de er sårbare over for tyverier og røveriske overfald.
Det skriver avisen.dk i weekenden.
Blandt de store transportvirksomheder, der er blevet træt af at vente på at de politiske løfter om sikre rastepladser bliver til virkelighed, er Frode Laursen-koncernen.
- Vi har et stort ansvar for at sikre chauffører, gods og biler, og vi havde ikke tålmodighed til at vente på de offentlige, sikre rastepladser, så vi har etableret vore egne sikre, indhegnede lokaliteter syv steder i Norden, hvor chaufførerne kan hvile, siger Anders Balle, pressechef i Frode Laursen, til avisen.dk.
Virksomhedens egne oplyste rastepladser har adgangskontrol, vagtpatruljer, hegn og kameraovervågning, samtidig med at chaufførerne har mulighed for at komme i bad, vaske tøj, se tv og spise eller gå på internettet.
I Dansk Transport & Logistik bekræfter chefjurist John Roy Vesterholm tendensen.
- Udviklingen går i den retning, at de store beskytter sig selv, mens de små er overladt til sig selv.
Begrænset problemTransportminister Hans Chr. Schmidt (V) har i et skriftligt svar til avisen.dk afvist, at det er nødvendigt med offentligt finansierede sikrede rastepladser i Danmark.
”Der er kun begrænsede problemer med kriminalitet på danske rastepladser”, skriver ministeren. Han henholder sig til en vurdering fra Vejdirektoratet, hvor man ikke mener, at der er behov for at Danmark følger efter nabolandene og investerer i sikre rastepladser, fordi der er begrænsede problemer med kriminalitet på danske rastepladser.”
Avisen.dk påpeger, at Rigspolitiets tal viser, at der i fjor skete op mod 9.000 tyverier fra lastvognstog og varebiler.
Skarp kritikI FDL vækker ministerens udmelding vrede:
- Det er katastrofalt, at trafikminister Hans Christian Schmidt læner sig op ad Vejdirektoratets teknikere og giver udtryk for, der ikke er behov for sikre rastepladser i Danmark. Det er en hån mod hårdt arbejdende chauffører, som er afhængige af udefra kommende problemer og af regler, udarbejdet af nogle såkaldte skrivebordsgeneraler, som ikke tager hensyn til, hvordan tingene foregår i den virkelige verden, skriver redaktør Preben Skjøth i en kommentar.
Han påpeger, at sikre rastepladser og ordnede forhold er en afgørende forudsætning for chaufførernes arbejdsmiljø og psykiske trivsel.
- Der bør etableres sikre rastepladser, så vognmænd og chauffører kan hvile og sove uden frygt for at blive overfaldet eller bestjålet.