Europa godsjernbane skal ind i det 21. århundrede
DTL: EU-konference viser store ambitioner for EUs infrastruktur – blandt andet på godsbaneområdet
Kommissionens ambitioner for EUs fremtidige infrastruktur er et effektivt, bæredygtigt og sammenkoblet transportnetværk for både vej og bane. EUs infrastruktur skal være grundlaget for EUs indre marked. Det blev formuleret af den ansvarlige direktør i Kommissionen, Jean Erik Paquet, på en konference om det fremtidige godsnetværk for jernbaner i EU i Bruxelles tidligere på ugen.
Konferencen var organiseret af ’Ferrmed’, en privat organisation med medlemmer fra industri, transporterhverv, myndigheder og havne. Organisationen arbejder bl.a. for en jernbanegodskorridor fra Middelhavet til Skandinavien med passage gennem Danmark, som skal give logistiske og miljømæssige fordele.
VejafgifterEn analyse af transportbehovet og hovedknudepunkter i Europa, som Ferrmed står for, viser, at selvom jernbanekorridoren kræver en investering på mere end 178 milliarder euro frem til 2025, kan der opnås gevinster for effektiviteten og betydelige besparelser på driften.
- Ferrmeds jernbaneprojekt er et konkret forsøg på at bringe godstransport på bane i EU ind i det 21. århundrede, og som sådan skal det hilses velkommen. Men det bliver en stor udfordring at finde midlerne til investeringerne både til jernbanekorridoren og til nye veje. Mange mener, at vejafgifter kan finansiere investeringerne. Det mener DTL ikke. Det kan ikke være ideen, at ambitionen om bedre og mere effektiv infrastruktur opnås ved at lægge en skat på mobilitet af varer og personer i form af vejafgifter, siger adm. direktør i DTL, Erik Østergaard.
- Desuden har Danmark den særlige udfordring at sikre, at vi drager fordele af den eventuelle kommende korridor ikke kun som transitland, men som et bidrag til Danmarks fremtidige vækst med fokus på alle transportformer (bane, vej, søfart) og deres samlingspunkter i havne og terminaler, siger Erik Østergaard.
Kommissionen afslutter de kommende måneder sit bidrag til udviklingen af et transportnetværk i EU for både for bane og vej.