Kritik af AMU-prisbombe
DI Transport: Dyre AMU-kurser rammer fleksibiliteten og integrationen på arbejdsmarkedet
Fra 1. januar forsvandt tilskuddet til AMU-kurser for personer med en videregående uddannelse.
Hidtil har alle kunnet nøjes med at betale den almindelige deltagerbetaling på 118 kroner om dagen. Men nu skal personer med en videregående dansk eller udenlandsk uddannelse – det vil sige uddannelse, der er erhvervet efter afsluttede erhvervsuddannelser eller gymnasial uddannelse – selv betale fuld takst.
Det vil sige, at et 6-ugers chaufførkursus til lastvogn eller bus koster kursisten godt 30.000 kroner, mens et femdages gaffeltruckkursus koster 4000-6000 kroner.
Selv den lovpligtige efteruddannelse af lastvogns- og buschauffører kommer til at koste kursisten godt 5.000 kroner i egenbetaling.
Det kraftige prishop vækker kritik fra DI Transport:
”DI finder, at denne lovændring kan skade fleksibiliteten og muligheden for integration. DI har arbejdet aktivt for, at lovændringen blev taget af bordet, idet fleksibiliteten på arbejdsmarkedet vil lide under, at det bliver væsentligt dyrere at opkvalificere mennesker, som - af den ene eller anden grund - begynder en ny karriere eller har en karriere, som ikke baserer sig på, at de er uddannet på videregående niveau, eventuelt for længe siden eller fra udlandet.
DI mener, at de nødvendige besparelser kunne være fundet på en måde, som var mindre skadelige for integration og fleksibilitet, og som er mindre bureaukratiske”, skriver brancheorganisationen i sit ugebrev.