23948sdkhjf

Nej til laveste fællesnævner

Transportminister Hans Chr. Schmidt er på gale veje, når han foreslår at ændre godskørselsloven, så det bliver nemmere at nedsætte sig som vognmand.

Transportminister Hans Chr. Schmidt er på gale veje, når han foreslår at ændre godskørselsloven, så det bliver nemmere at nedsætte sig som vognmand.



I et lovforslag, der var i høring indtil i går, foreslår ministeren, at det danske krav om egenkapital skal sættes ned fra 150.000 kroner til 70.000 kroner for den første vognmandstilladelse. Samtidig skal man kunne gå til vognmandsprøve uden at gå på kursus først.

- Lovforslaget rører ved erhvervets hjerteblod, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard. Vi har gennem mange år kæmpet for at højne uddannelsesniveauet for både vognmænd og chauffører. Vi ønsker et faglært erhverv med høje standarder og normer. Også kun ad den vej kan vi forbedre erhvervets image. Derfor er løsningen ikke at sænke overliggeren til et EU-minimumsniveau. Tværtimod burde overliggeren hæves i EU, fortsætter DTLs direktør.

Formålet med lovændringen er egentlig at tilpasse dansk lov til en forordning om adgang til vognmandserhvervet, som er en del af EUs vejtransportpakke. Transportministeren har valgt at benytte lejligheden til at foreslå at fjerne de to danske særlige krav, nemlig om obligatorisk uddannelse og højere krav om egenkapital. Fremover skal en dansk vognmand opfylde præcis de samme krav som f.eks. en litauisk eller rumænsk vognmand.

Vi må tale om det

Budskabet i DTLs høringssvar er, at ministeren må udskyde forslaget om at lempe kapitalkrav og afskaffe kursuskravet, til der har været en grundig drøftelse med branchen. I branchen tales der meget om konkurser og konkursrytteri. Med ministerens forslag slippes mindre velkonsoliderede virksomheder løs, og det øger risikoen for konkurser, mener DTL.

Forslaget om at sænke kapitalkravet er ikke just befordrende for indsatsen for at forbedre branchens image fx med kampagnen ”Vi holder DK kørende”, påpeger DTL, som mener, at kravet om obligatorisk vognmandskursus er med til at sikre et vist højt fagligt niveau.

Senest fik branchen udvidet uddannelsen fra to til tre uger. Nu risikerer man, at det relativt høje niveau for danske vognmænd sænkes trods kravet om en prøve. På kurserne undervises nemlig i meget mere, fx økonomistyring.

- Formålet med vejtransportpakken har været at hæve branchens niveau inden for EU. Det virker derfor besynderligt, at man i Danmark benytter lejligheden at sænke niveauet til laveste fællesnævner i EU, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078