23948sdkhjf

DFDS opgiver Det irske Hav helt

DFDS har besluttet at lukke de sidste to færgeruter over Det irske Hav – rederiet solgte i sidste måned to andre ruter til konkurrenten Stena Line.

DFDS har besluttet at lukke de sidste to færgeruter over Det irske Hav – rederiet solgte i sidste måned to andre ruter til konkurrenten Stena Line.



Med udgangen af januar 2011 trækker DFDS A/S sig helt ud af Det irske Hav, hvor færgerederiet efter fusionen med Norfolkline indtil starten af december drev fire færgeruter.

DFDS solgte de kriseramte ruter Belfast-Birkenhead og Belfast-Heysham, samt to ro-ro-skibe (Hibernia Seaways og Scotia Seaways) og to indchartrede ro-pax-skibe til Stena Line i starten af december 2010. Samtidig overtog Stena Line driften af havneterminaler i Belfast, Birkenhead og Heysham.

Nu lukker DFDS A/S de to tilbageværende færgeruter over Det irske Hav. Driften af ruterne mellem Dublin og England blive lukket. På ruten til Birkenhead beskæftiges to ro-pax-skibe og på ruten til Heysham ét ro-ro-skib. Driften af havneterminalen i Dublin og salgsagenturer vil samtidig blive indstillet.

Driften af de to ruter har de senere år været stærkt tabsgivende, efter finanskrisen sendte den irske økonomi til tælling. Det betød, at der opstod en betydelig overkapacitet på færgeruterne mellem England og Irland.

Beklagelig, men ansvarlig løsning

- Det er med stor beklagelse, at vi lukker disse ruter. På trods af en imponerende indsats fra alle medarbejdere og et omfattende analyse- og genopretningsarbejde er det ikke lykkedes at opstille levedygtige løsninger for ruterne. Markedsforholdene i området er ganske enkelt for vanskelige, og vi forudser desværre ingen forbedring i den nære fremtid, siger Niels Smedegaard, administrerende direktør i DFDS i en kommentar.

Omkring halvtreds landbaserede medarbejdere vil blive direkte berørt af lukningen. En konsultationsperiode er igangsat med henblik på at afbøde konsekvenserne af deraf følgende opsigelser.

For ruternes tre ejede skibe og deres besætninger undersøges flere potentielle muligheder, herunder salg, udchartring og alternativ beskæftigelse i DFDS’ rutenetværk. Det forventes, at ét ro-pax skib vil blive overført til DFDS’ rutenetværk i Østersøen.

Som følge af rutelukningerne forventes særlige omkostninger på DKK 50 mio. afholdt i 2011, hovedsageligt i løbet af 1. kvartal.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078