Ny tankvogn til brandvæsenet
Horsens Brand og Redning fik kort før jul leveret en hel ny tankvogn, der er bygget over et treakslet Scania chassis.
Scaniaen er af typen P320DB6x2*4. Vognen er udstyret med en Scania DC 9 motor på 5 cylindre som bl.a. anvender XPI indsprøjtningssystem, VGT variabel turbo og EGR teknik for at overholde Euro 5 normen.
Motorens topeffekt er 320 hk, der generes ved 1900 omdrejninger i minuttet og et maksimalt drejningsmoment på 1600 Nm, der genereres i omdrejningsfeltet mellem 1100 og 1600 omdrejninger i minuttet.
Transmission er den ultimative løsning i form af en fuldautomatisk Allison transmission. Gearkassen har to kørselsprogrammer og hill-holder, der let aktiveres med en kontakt, og som modvirker at vognen render tilbage ved igangsætning på skrånende terræn.
Drivakslen er udstyret med et R660 bagtøj, der har en udveksling på 4,88: 1 og bogieakslen er en hydraulisk styrende aksel, der lettere manøvreringen ved kørsel under snævre forhold.
Førerhuset er en Scania hytte af typen CP16 daghytte, der er ophængt med 4-punkts luftaffjedring og bl.a. er udstyret med temperaturreguleret luftkonditionering.
Selve tanken, der har et rumindhold på 12 kubikmeter, er bygget i slyngrenset stål af VM Tarm A/S. Tanken er epoxy-lakeret ind- og udvendig for at give den bedst mulige holdbarhed.
Pumpen er en Ruberg R- 30 Pumpe, der har en ydelse på 3000 l/min ved 10 bar, og som er udstyret med ansugning. Udstyret omfatter også en fjernstyret Protek-vandkanon, som har en ydelse på 3000 l/min ved 10 bar. I højre side er der placeret en lavtryks slangerulle med en kapacitet på 60 m.
BS Support i Tilst har udfærdiget idéen til tank samt opbygning og har leveret et totalkoncept til Horsens Brand og Redning i form af tank med ”old-school”-opbygning, pumpe, lakering, radio, el, og stafferinger.
Chassiset er leveret af Scania Biler A/S i Horsens, hvor salgskonsulent Jens Peder Nielsen har stået for salget.