Nyt EU-formandskab satser på banegods og miljø
EU’s jernbanelovgivning og miljøafgifter for lastbiler står højt på dagsordnen for Ungarn, der netop har overtaget formandskabet i EU.
Som formandsland i de næste seks måneder fra 1. januar og fremad, sætter Ungarn dagsordnen i EU. Når det gælder godstransporten, så har den ungarske regering allerede meldt ud, at det prioriterer forbedringer i EUs jernbanelovgivning og miljøafgifter for lastbiler (også kaldet Eurovignette-direktivet).
Ifølge DTL, så vil det ungarske formandskab på banegods-området forsøge at få forhandlet et eksisterende forslag fra Kommissionen på plads, så der kan blive skabt nyt liv i de europæiske jernbaner gennem bl.a. en forøgelse af konkurrencen på jernbanemarkedet ved at lempe adgangsvilkårene for nye aktører og ved at forbedre rammerne for investeringer i infrastrukturen.
- DTL støtter op om forbedringer for jernbanedriften i EU og hilser derfor Kommissionens forslag velkommen. Vi vil støtte op om at skabe de mest optimale rammevilkår for vores banegodsmedlemmer i DTL. Som repræsentant for både godstransportører via vej og bane mener vi også, at det er af betydning, at den nye jernbanelovgivning forsøger at sikre lige konkurrencevilkår mellem de to transportformer i form af betaling af afgifter, siger DTLs EU-chef, Søren Hyldstrup Larsen.
Miljø-mautPå vejgodssiden står miljøafgifter i EU på spring for lastbiler. DTL mener, at hvis de skal indføres, så skal det sikres, at pengene går tilbage til transportområdet igen og ikke bare er en ny skat i EU-landene.
Ungarn står over for den udfordring at få EU-Parlamentet og medlemslandenes transportministre til at nå til enighed om forslaget om miljøafgifter for lastbiler. Som det ser ud nu, er der størst uenighed om, hvorvidt afgifterne skal øremærkes til investeringer i vejtransport. Rådet mener nemlig ikke, at de indbetalte afgifter skal øremærkes, hvad Parlamentet derimod gør, for her er holdningen, at miljøafgifterne skal bruges til at vedligeholde Europas veje og gøre vejtransport bæredygtigt.
- I forhold til miljøafgifter støtter DTL stærkt op om Parlamentets holdning til øremærkning, da det må sikres, at de miljøafgifter, som vognmændene skal betale for at belaste miljøet, også investeres til at løse miljøproblemer i vejtransporten, siger Søren Hyldstrup Larsen.
Det ungarske formandskabs hovedprioritet for transporten i foråret 2011 er dog at sætte fokus på godstransport ad indre vandveje. Og det finder DTL er en forkert prioritering:
- Vi kan forstå, hvorfor Ungarn med sin geografiske placering har fokus på netop transport via indre vandveje. Men man kan ikke lukke øjnene for, at hovedparten af gods i EU transporteres via vej og bane. Derfor mener vi, at der bør være mest fokus på disse to transportformer i foråret 2011, siger DTLs EU-chef.