23948sdkhjf

Danskerne åbne for kørselsafgifter

Selv om regeringen foreløbig har udsat roadpricing af lastbiler, så er et flertal af danskerne klar til at indføre en kørselsafgift baseret på privatbilens miljøpåvirkning.

Selv om regeringen foreløbig har udsat roadpricing af lastbiler, så er et flertal af danskerne klar til at indføre en kørselsafgift baseret på privatbilens miljøpåvirkning.



Det viser en undersøgelse foretaget for Ingeniørforeningen.

De mindst miljøbelastende biler skal favoriseres i forhold til de tunge benzinslugere, både når det gælder turens længde og det tidsrum der køres i.

Derfor håber formanden for Ingeniørforeningens Teknologiudvalg, Per Højbjerre, at politikerne får fornyet fokus på den stigende trængsel og CO2-udledning

- Vi har set skatteministeren kaste håndklædet i ringen, og nærmest begrave al snak om kørselsafgifter. Omvendt barsler transportministeren med en mobilitetskommission, hvor det bliver svært at komme udenom både pisk og gulerod som virkemidler, siger han.

Ifølge undersøgelsen er 47 procent af danskerne meget eller overvejende positive, 32 procent er meget eller overvejende imod, mens hver femte dansker forholder sig neutralt, og det burde ifølge Per Højbjerre ikke skræmme beslutningstagerne.

- Kørselsafgifter skal ikke ramme som en ekstra skat eller belaste udkantsområder, men ses som et redskab til et bedre klima og en reduktion af de mange spildtimer, der hver dag koster samfundet dyrt. Det budskab ser det med al tydelighed ud til, at danskerne har taget til sig, siger Per Højbjerre.

Han understreger, at roadpricing ikke kan stå alene, og naturligvis skal følges op med lavere registreringsafgift for de miljøvenlige biler og en opgradering af den kollektive trafik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141