Vognmænd vil tabe på udskudt gebyrændring
DTL opfordrer regeringen til at fastholde løfte om ophævelse af gebyrtvang på genbrugspladser.
Udskydes den planlagte gebyrændring mister danske vognmænd kunder. Sådan lyder advarslen fra vognmandsorganisationen DTL.
- Vi har ikke råd til at vente et år på, at politikerne retter deres egen fejl med at indføre gebyrtvang til genbrugspladserne. De affaldskørende vognmænd mister kunder, så længe gebyrtvangen består, siger DTLs affaldsekspert, Lisbet Hagelund, efter at partierne bag affaldsforliget nu overvejer at udskyde en ændring af reglerne for virksomhedernes brug af genbrugspladserne.
Forligspartierne blev i starten af december enige om at fjerne virksomhedernes tvangsgebyr til genbrugspladserne her fra årsskiftet. Nu har Det radikale Venstre imidlertid trukket i land for at give kommunerne mere tid til at ændre administrationen af reglerne. Så derfor frygtes gebyrordningen først at blive lavet om fra 1. januar 2012.
- Som vi har påvist, betyder tvungen betaling til genbrugspladserne, at vognmændene mister kunder. Når virksomhederne skal betale til genbrugspladserne, vælger mange at opsige deres aftaler med private vognmænd. Derfor vil det koste mange affaldstransportører dyrt at skulle vente et helt år på at få en elendig lovgivning fjernet,« fortsætter konsulent Lisbet Hagelund.
»Efter stærkt pres fra bl.a. erhvervsorganisationerne blev politikerne ellers overbeviste om, at det var et vildskud at tvinge landets virksomheder til at betale til genbrugspladserne, uanset om de bruger dem eller ej. Derfor var vi naturligvis tilfredse med, at politikerne blev enige om at lave gebyrordningen om, så virksomhederne får deres valgfrihed om brug af genbrugspladserne tilbage,« forklarer hun.
Uforståelig omsorgDTL, der også repræsenterer affaldstransportørerne i foreningen DANAFFALD, er dermed på linje med Dansk Byggeri, der har krævet, at der kommer styr på reglerne om fritagelsen fra gebyret for de virksomheder, som ikke vil aflevere affald til genbrugspladserne.
Vognmandsorganisationen forstår ikke politikernes omsorg for kommunerne, der ikke kan nå at omstille sig. I sin tid fik vognmændene blot 14 dages frist, inden kommunernes stramme regler for gebyrbetaling blev gennemført. Vognmændene mener, at det ene og alene handler om, hvorvidt man tør stå ved at gennemføre en ændring af gebyrerne for at få et mere liberalt marked.