Sikker gennem vinteren
Schmitz Cargobull sætter alle sejl for at forhindre, at farlige isflager ryger af trailernes tage under kørsel og rammer den øvrige trafik.
Sne, slud og regn kan udover, at medføre glatte og ufarbare veje, også blive en ren katastrofe, når det ligger på tagene af trailere. Hvem kender ikke situationen, hvor en trailer i et sving kaster en masse is og sne fra taget af, og man priser sig lykkelig for ikke at blive ramt.
- Vinteren er kommet til Danmark og vi har et medansvar, når vi sender trailere ud på vejene. Vi skal tilmed være med til, at gøre det nemt og sikkert for chaufførerne, at få sne og is fjernet fra taget. Derfor har vi fået bygget en snebro, hvor chaufføren nemt og forsvarligt kan stå og feje sin trailer fri for is og sne, siger direktør Kim Aaskov til TTN.
Problemet har altid været der og det er ikke fordi der nu er kommet mere sne. Grunden til problemet er blevet større er, at tagene på trailere er blevet langt mere stabile. Tagene kan klare en meget større belastning og derfor er det ikke nødvendigt at sætte brædder på skrå op mod presenningstaget, så vand og sne løber væk af sig selv, som man gjorde før i tiden. Derfor samler der sig mere sne og is nu.
Schmitz Cargobull sælger også RSAB systemet (Roof Safety AirBag ), som i al sin enkelthed går ud på at Airbaggen, en luftslange, bliver monteret i midten af taget mellem presenningsdug og tagkonstruktion. Roof Safety Airbag systemet får luft fra luftslangen og den holder luften i flere dage, selvom traileren er frakoblet trækkeren. Systemet leveres enten monteret ab fabrik eller kan eftermonteres hos en autoriseret ServicePartner, og det tager ca. 2 timer at eftermontere.
For køretøjer med fast kasse er snebroen dog stadig den bedste løsning. Snebroen er leveret og monteret af et godkendt og autoriseret stilladsbyggefirma og således godkendt efter arbejdsskadestyrelsens regler.