23948sdkhjf

Lastbiler skal køre om natten

Region Syddanmark bliver landets første testområde for natlig godskørsel.

Region Syddanmark bliver landets første testområde for natlig godskørsel.



Det er snart slut med lange køer, spild af brændstof og halvfyldte lastbiler, når last- og varebilerne dagligt leverer varer ud til butikkerne i Region Syddanmark. Når varebilerne fremover skal bringe varer frem i det syddanske, vil det mange steder foregå om natten.

Det er resultatet af en ny bevilling fra Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport til et treårigt forsøgsprojekt, som skal opstille og afprøve forskellige løsninger ved natdistribution, så man kan lette trængslen på vejene i dagtimerne og høste centrale CO2-reduktioner.

Projektet er sammensat af en lang række repræsentanter fra transportbranchen samt brancheorganisationer, kommuner og fagforeninger, mens Væksthus Syddanmark står for projektvaretagelsen.

Store fordele

Ved at lade branchen køre og levere varer om natten i stedet for om dagen, kan der hentes ikke bare miljømæssige men også store erhvervs- og samfundsmæssige gevinster.

- Samfundsmæssigt er der store fordele ved at udnytte vejene om natten. Ofte er lastbilerne kun fyldt omkring 60 procent, blandt andet fordi trafikpropper gør kørslen besværlig. Ved natkørsel kan der køres med større lastbiler, og de kan have mere gods med, som igen er med til at minimere antallet af biler inde i byen, siger Mogens Therkelsen, direktør i H.P. Therkelsen, formand i International Transport Danmark samt ikke mindst en af initiativtagerne til projektet.

Region Syddanmark bakker op om initiativet.

- I Syddanmark har vi en stærk erhvervsmæssig position på transport- og logistikområdet, og derfor har Syddansk Vækstforum støttet rammerne for udvikling af erhvervet. Mit håb er, at erfaringerne fra samarbejdet med testkørsel om natten kan danne grundlag for yderligere aktiviteter, der kan bibeholde og udvikle vores stærke position på området, siger regionrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V).

Gode erfaringer fra udlandet

Der er lignende projekter i Barcelona og Leiden i Holland, og erfaringerne derfra er overvældende gode. I Barcelona har man kunnet reducere antallet af lastbiler betragteligt og dermed høste en besparelse på CO2-udslippet på hele 23 procent. Forsøgskonceptet har været så stor en succes, at man netop har syv-doblet omfanget i og omkring Barcelona.

Bevillingen fra Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport er på 1,7 mio. kr. og dækker den første fase – seks måneder - af det planlagte projekt, som skal løbe over tre år. Projektet skal også afdække muligheder for begrænsning af støj og lysgener for beboerne i de områder, hvor projektet gennemføres.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063