23948sdkhjf

DTL: Politisk bombe under væksten i transportbranchen

Prisloft over lediges selvvalgte uddannelse truer uddannelsen af nye lastvognschauffører.

Prisloft over lediges selvvalgte uddannelse truer uddannelsen af nye lastvognschauffører.



I dag, 17. december 2010, har et flertal i Folketinget vedtaget det prisloft på seks ugers selvvalgt uddannelse, der betyder, at nyledige fra 1. januar ikke længere vil kunne tage et stort kørekort, hvis de kunne tænke sig at omskole sig til lastbilchauffør.

DTL har over for politikerne kraftigt pointeret de skadelige virkninger, som lovforslaget vil få. Når transportbranchen ikke kan skaffe kvalificeret arbejdskraft, hæmmer det nemlig ikke kun branchens vækst, men også væksten i samfundet.

- Beslutningen kan på sigt blive en bombe under væksten for transportbranchen. Selvom vognmændene ikke mangler arbejdskraft på nuværende tidspunkt, er der brug for, at branchen ruster sig mod fremtiden. Det er nu, vi skal sætte ind med uddannelse for at undgå de paniklignende tilstande, vi så for blot 2-3 år siden, hvor det ikke var til at opdrive kvalificerede chauffører. Vi ved, at der på længere sigt igen vil være voldsomt rift om chauffører i Danmark, siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.

Det lokale jobcenter vil i teorien fortsat kunne betale kørekortet for den ledige, men det er blevet væsentligt sværere. Ikke alene er kommunekasserne de senere år blevet mere og mere slunkne, man har også besluttet at lukke den såkaldte flaskehalspulje pr. 1. januar 2011.

Flaskehalspuljen blev skabt i 2006 for at yde støtte til brancher, der havde særlig brug at uddanne kvalificeret arbejdskraft. Godstransportbrancherne var en af de brancher, som, man fra statslig side anerkendte, havde brug for en særlig indsats. Det fremgår også af regeringens Vejgodsstrategi fra 2008.

- Det ser desværre ud til at regeringens overordnede finanspolitiske dagsorden – med besparelser – har skygget for beskæftigelsesministerens mulighed for at imødekomme os. Vi vil følge udviklingen tæt i de kommende måneder, og hvis vore bange anelser om problemer med rekruttering af chauffører viser sig at holde stik, vil vi følge op over for ministeren, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063