DTL: Dialog er vejen frem
Der er behov for bedre dialog om lastbilernes placering i bytrafikken, mener vognmænd.
Dialog med alle interessenter tidligt i processen, når kommuner laver ændringer i bytrafikken er yderst vigtig. Det sparer alle parter for en masse bøvl med uigennemtænkte løsninger, som efterfølgende alligevel skal laves om.
Det var konklusionen på DTLs og Transportministeriets workshop om tung trafik i byerne på det store, årlige møde for ”vejfolk”, Vejforum 2010.
Det holdes hvert år i december og samler over 1.000 medarbejdere fra kommunerne, Vejdirektoratet og politiet.
- Tung trafik i byer er uundgåelig. Der skal varer på hylderne, og affaldet skal væk. Samtidig har kommunerne mere og mere fokus på de negative følger, fx støj, forurening, trafiksikkerhed og utryghed blandt især bløde trafikanter. Formålet med workshoppen var at anskueliggøre, hvor komplekst området er, og hvor mange overvejelser og hensyn, der skal tilgodeses. Det kunne forhandlingschef Steen Aagaard fra Coop Danmark og city logistikchef John Steinmejer fra Danske Fragtmænd fortælle om, siger DTLs chefjurist John Roy Vesterholm og fortsætter:
- Der har været flere uheldige eksempler, og det virker som om, mange kommuner famler i blinde. Lad mig blot nævne København og Køge som to skrækeksempler. Heldigvis findes der også gode erfaringer, fx fra Aalborg Kommune, som har arbejdet med effektiv godstransport. Kommunen fortalte på workshoppen om dens dialog-orienterede tilgang med chaufførpaneler.
På workshoppen var der indlæg af Transportministeriet, som præsenterede rapporten ”Effektiv godstransport til Byerne” – en rapport der fortjener stor ros. Rapporten kommer med konkrete løsningsmuligheder og værktøjer og er netop sendt til landets 98 kommuner.