Benspænd for nydanskeres transportjob
DTL: Nyt lovforslag truer nydanskeres jobmuligheder i transportbranchen.
Partierne bag Finansloven andenbehandler i dag et lovforslag, der skal lægge et prisloft på nye lediges ret til seks ugers selvvalgt uddannelse. Det frygter DTL kan ramme vognmandsorganisationens eget nydanskerprojekt ”Tag plads i førerhuset”, som er økonomisk støttet af Integrationsministeriet, og som kunne blive en model for mange andre brancher i Danmark.
Projektet er skabt ud fra devisen ”Hvis nydanskere i høj grad kan være taxachauffører, hvorfor i alverden kan de så ikke også være lastbilchauffører?”, og det er skabt for at finde nye veje til at rekruttere arbejdskraft og sikre væksten i branchen.
- Lovforslaget betyder, at transportvirksomhederne skal betale for de lediges store kørekort, og med krisen i branchen in mente er der ingen tvivl om, at det nu bliver meget vanskeligere for nydanskerne at komme ind i et forløb hos en transportvirksomhed. DTL opfordrer regeringen til fortsat at give ledige retten til at tage stort kørekort, for branchen har generelt stærkt brug for kvalificeret arbejdskraft, siger projektleder Trine Lundgaard Nielsen, DTL.
Rammer bredtLovforslaget er ikke kun et anslag imod nydanskeres muligheder for at komme ind i transportbranchen. Når en person bliver ledig, har vedkommende i dag ret til seks ugers selvvalgt uddannelse. Men det nye prisloft betyder, at over 800 uddannelser ikke længere vil være tilgængelige for de ledige. Det omfatter bl.a. stort kørekort til lastbil og bus samt en række andre certifikatgivende kurser.
DTL opfordrer politikerne til at tænke sig rigtig godt om, inden de tilslutter sig beslutningen om prisloftet.
- Økonomi- og Erhvervsministeriet og Transportministeriet lavede i 2007 en rapport, da der var mangel på arbejdskraft. Den påviste, at det i fremtiden vil blive endnu sværere at finde folk, der vil arbejde som lastbilchauffør. De små årgange slår igennem, og der vil blive færre og færre ufaglærte. Altså er der behov for at hjælpe de ledige og virksomhederne med at finde hinanden. Den mulighed giver man med prisloftet et ordentligt skud for boven, siger Trine Lundgaard Nielsen.
Det fastslås også i rapporten, at man for at sikre arbejdskraften fremover skal blive bedre til at ansætte indvandrere i chaufførfaget. DTL har med projektet ’Tag plads i førerhuset’ med støtte fra Integrationsministeriet adresseret denne problemstilling. I projektet finder DTL sammen med jobcentrene i Vestegnssamarbejdet ledige nydanskere, der grundigt bliver introduceret for jobbet i branchen og afklaret hos TUC A/S, hvorefter vognmændene får dem i praktik. Hvis den første måned går godt, betaler jobcenteret kørekortet, og den ledige tilbydes et job – i første omgang med løntilskud.
- Jeg er nødt til at tro på, at det gode partnerskab, vi har med jobcentrene på Vestegnen, fortsat vil resultere i, at der kommer dygtige ledige ud til vores medlemsvirksomheder i ’Tag plads i førerhuset’. Men jeg kan være nervøs for, hvordan branchen som helhed skal finde arbejdskraft fremover. Faktum er, at der i første halvår af 2010 er givet over 1.200 kørekort på den ordning, der fra 1. januar nu ikke længere er mulig. Hvor skal kørekortene så komme fra?, spørger Trine Lundgaard Nielsen.