Kovending fra Maersk Line
Maersk Line genopliver AE-9 service mellem Asien og Europa kun fire uger efter containerrederiet lukkede ruten.
AE-9 blev lukket ned fordi Maersk Line oplevede faldende containerrater og tiltagende overkapacitet på trafikkerne mellem Asien og Europa. Lukning betød, at det store danske containerrederi beskar sin egen kapacitet på trafikkerne mellem Asien og Europa med 10 procent.
Bekymring
De franske shippinganalytikere i Alphaliner finder Maersk Lines kovending både overraskende og bekymrende, fordi kapacitetsforøgelsen kan føre til øget pres på containerraterne. Alphaline påpeger, at Maersk Lines beslutning kommer samtidig med, at konkurrenterne fra Grand Alliance også genindsætter kapacitet.
Dermed er der udsigt til overkapacitet og det kan gøre det svært for containerrederierne at opkræve den annoncerede ratestigning efter årsskiftet.
Det er uvist om Maersk Lines genåbning af AE-9 servicen skyldes frygt for at tabe markedsandele til konkurrenterne, der samtidig har øget deres kapacitet.
Men Alphaliners analytikere bemærker, at kapacitetsforøgelsen tyder på ringere disciplin i branchen, der under finanskrisen oplevede katastrofale ratedyk på grund af overkapacitet.
- Rederierne synes at gå tilbage til deres præ-krise-handlemønster for at tage markedsandele, selvom fragtraterne er faldet siden august, skriver Alphaliner ifølge euroinvestor.dk.