Fælles skandinavisk front i Bruxelles
Norske vognmænd slår pjalterne sammen med svenske og danske kolleger i Bruxelles.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) med 4.000 medlemmer slutter sig nu – ligesom Sveriges Åkeriföretag gjorde for to år siden med sine ca. 9.000 transportvirksomheder – til DTLs EU-kontor i Bruxelles.
NLF tilslutning til EU-kontoret styrker de tre organisationers politiske stemme i arbejdet på at opnå øget indflydelse på det stigende antal EU-beslutninger, som vedrører europæisk transport. DTL har siden 2001 haft sit eget EU-kontor med EU-chef Søren Hyldstrup Larsen som leder, og han skal også lede det nye skandinaviske EU-kontor.
Fra norsk side er den administrerende direktør fra Norges Lastebileier-Forbund, Olav Slaatsveen, meget glad for aftalen:
- Vi ser denne alliance som en god mulighed for at øge indflydelsen i EU, og det vil betyde, at Norges Lastebileier-Forbund kommer til at arbejde mere målrettet og effektivt i EU-systemet end hidtil. Norske lastbilejere har den særlige udfordring, at vi ikke deltager i EU, men vi skal følge de samme regler. Vi er derfor glade for, at vores gode forhold til DTL betyder, at vi nu kan arbejde sammen om de mange vigtige sager i EU med betydning for transporten i Norge, siger Olav Slaatsveen.
Norsk forstærkningI Dansk Transport & Logistik hilser adm. direktør Erik Østergaard nordmændene velkommen.
- Vi havde en god indflydelse, da vi var alene, og da svenskerne kom til, blev vores indflydelse endnu større i EU. Med NLF oveni kommer der selvsagt endnu bedre muligheder for at påvirke beslutningsprocessen i EU. Der er ingen tvivl om, at transport fylder mere og mere i Europa, og at flere og flere beslutninger derfra påvirker de skandinaviske landes transportvirksomheder. Derudover er transport påvirket af mange beslutninger i EU om f.eks. klima, miljø, infrastruktur og sikkerhed. Så transport er et stort emne i EU. Derfor er det vigtigt for transportens virksomheder, at de via deres organisationer har en stærk stemme i EU, og det har de skandinaviske landes transportvirksomheder med dette samarbejde, siger Erik Østergaard.
Det skandinaviske transportsamarbejde i EU har i alt ca. 16.000 transportvirksomheder i ryggen, når hovedorganisationerne i de tre lande skal tale deres virksomheders sager i Europa.