EU-angreb på dobbelt tysk dieselskat
EU-Kommissionen vil sætte stopper for tysk dobbeltbeskatning af diesel.
ITD’s og DTL’s fælles protester ser ud til at nytte i Bruxelles, hvor EU-Kommissionen nu barsler med en ordning, som skal sætte en stopper for de tyske myndigheders dobbeltbeskatning af diesel i uoriginale lastbil-tanke.
Det skriver ITD i en pressemeddelelse.
De tyske toldmyndigheder har i de seneste måneder været på jagt efter lastbiler, hvor dieseltanken er ændret eller skiftet ud. Her har tyskerne opkrævet tysk dieselafgift af brændstoffet i tanken med henvisning til et EU-direktiv, der foreskriver, at brændstof skal være indeholdt i standardtanke for at være fritaget for ekstra afgifter ved eksport til et andet EU-land.
Sammen har DTL og ITD protesteret over for de tyske myndigheder, idet der reelt er tale om en dobbeltbeskatning af dieselolie, der allerede er betalt afgifter af i et andet EU-land.
Indbragt for EUMed hjælp fra de danske skattemyndigheder er sagen også indbragt for de europæiske myndigheder, og nu ser det ud til, at EU-Kommissionen kommer den danske kritik i møde.
På et møde i EU-Kommissionens Punktafgiftsudvalg fredag blev det besluttet, at en løsning skal præsenteres senest 18. februar 2011, hvor udvalget holder sit næste møde. Løsningen ventes at blive en attest, som kan dokumentere, at udskiftede eller ændrede dieseltanke skal sidestille med de originale tanke, hvis de ellers overholder normale sikkerhedsforskrifter.
I mellemtiden fortsætter de tyske myndigheder med at kontrollere lastbiler ved grænserne og opkræve afgift i de tilfælde, hvor tanken er uoriginal – uanset om tanken er sikkerhedsgodkendt eller ej.
Uacceptabel chikaneI tilfælde, hvor chaufføren ikke frivilligt har gjort opmærksom på den uoriginale tank, udsteder tyskerne også bøder.
ITD og DTL har flere gange efterspurgt retningslinjer for, hvor og hvordan chaufførerne skal anmelde uoriginale tanke til de tyske myndigheder for at undgå bøder – indtil videre uden resultat.
Fra begge organisationers side betegnes de tyske myndigheders fremfærd som helt uacceptabel chikane af vognmænd og chauffører, og sammen vil ITD og DTL fortsætte med at forfølge sagen, til den tyske praksis er helt stoppet.
Sideløbende arbejder Skatteministeriet på at finde en praktisk løsning på at kunne refundere den dansk betalte dieselafgift, i de tilfælde hvor der er sket dobbeltbeskatning. Ifølge EU-reglerne er medlemslandene forpligtede til at foretage en sådan refusion.