Skat og Danske Speditører i samarbejde
Virksomheder, der handler med tredjelande, skal fra 5. januar afgive sikkerhedsoplysninger.
Om mindre end en måned skal transportører forud for grænsepassage til EU eller landing i havn eller lufthavn afgive sikkerhedsoplysninger om godset, om afsenderen og om modtageren.
Uden oplysningerne stopper transporten på stedet, skriver Danske Speditører i sit medlemsbrev.
Er der tale om en konsolideret transport, kan det have vidtrækkende konsekvenser for mange afsendere og modtagere, og derfor må alle led i transportsektoren sikre sig, at afsenderne har givet de nødvendige oplysninger.
En ny brochure til transportkøbere, udarbejdet af Skat og Danske Speditører i fællesskab, skal medvirke til, at alle led i kæden kender systemets forholdsvis enkle krav og lever op til dem.
- Systemet, som går under navnet ICS - men som også kaldes ENS, fordi oplysningerne hedder sådan - er i sig selv ikke kompliceret. Det minder på mange måder om det amerikanske CT-PAT, og jeg er sikker på, at alle professionelle aktører hurtigt kan sætte sig ind i, hvad de hver især skal gøre. Der er ingen af de krævede oplysninger, som ikke foreligger i forvejen, siger underdirektør Klaus Topholm, Danske Speditører.
Hvad der derimod kan give mig anledning til en vis spænding er, hvordan det elektroniske system, der skal håndtere ICS fra den 5. januar og transporternes manifestdata fra den 5. marts vil opføre sig.
- Der ligger en vis poesi i, at systemet bliver tilgængeligt den 21. december, altså på vintersolhvervsdagen, hvor lyset vender tilbage. Vi håber, at også ICS ser lyset, siger Topholm.