Lær af naboernes regler for vinterdæk
Brancheforeningen International Transport Danmark mener, at eventuelle regler for vinterdæk på danske lastbiler skal ligne dem, man har indført i nabolandene.
Transportminister Hans Chr. Schmidt har bedt om en intern redegørelse fra Trafikstyrelsen, som skal svare på, om vinterdæk er tilstrækkeligt benyttet på danske lastbiler. Hos ITD er holdningen, at langt hovedparten af de danske lastbiler kører med dæk, som tilgodeser trafiksikkerheden – også når der er sne på vejene. Men samtidig er man ikke afvisende overfor at diskutere formelle standarder for dækkene.
- Trafiksikkerheden kommer selvfølgelig altid først, og kan vi gøre lidt ekstra ved at finde en fælles standard for vinterdæk, er vi naturligvis åbne over for det. Men indtrykket er, at vognmændene allerede i dag vælger dæk, som vægter sikkerheden højt – også om vinteren, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen.
Vælger man alligevel at indføre lovgivning på området, mener ITD, at man bør skele til Tyskland, som for nyligt har indført et påbud om, at lastbiler skal have monteret M+S-mærkede dæk på drivakslerne i vinterperioden.
M+S står for mudder og sne, og der er tale om en mærkning, som dækbranchen selv har indført. Lignende krav om M+S-mærkede dæk på lastbilernes drivaksler i vinterperioden er indført i Sverige og Østrig, og en harmonisering vil ifølge ITD være den bedste løsning for branchen.
- Vi går fra ITD’s side gerne ind i en dialog om, hvordan vi kan hæve niveauet for og udbredelsen af de rigtige dækstandarder. Men det giver ikke mening, hvis vi skal til at opfinde vores helt egne regler i Danmark, siger Mogens Therkelsen.