Spændetrøje truer 4-akslede lastvogne
Spændetrøje-bestemmelse vil bremse udnyttelsen af 4-akslede lastvogne.
Trafikstyrelsen arbejder lige nu på at implementere hele EU-pakken om makismalt drivakseltryk på 11,5 tons med videre, lige undtagen den højest tilladte vogntogsvægt, på området for akseltryk og totalvægt.
Det betyder, at der er en regel i spil, som kræver en vis afstand fra forreste til bagerste aksel ved en fireakslet lastvogn. TTN har spurgt Trafikstyrelsen, der lige nu er ved at drukne i spørgsmål, om der er en sådan regel på vej.
- Jeg har egentlig ikke tid at svare på spørgsmål om de regler, der end ikke er udkast til endnu. De seneste par dage har jeg slet ikke haft tid til at komme i gang med udarbejdelse af reglerne på grund af spørgsmål. Men jo, vi påtænker at foreslå hele EU-pakken (bortset fra vogntogsvægt), og det indebærer også et krav om 5 ton pr. meter mellem første og sidste aksel på 4-akslet lastbil, siger bilinspektør Peter Dyrelund fra Bilteknik i Trafikstyrelsen.
ProblematiskDette EU-krav *) vil skabe store problemer for ejere af 4-akslede lastvogne.
Hos Scania Danmark A/S, der er en af de store leverandører af 4-akslede lastvogne er man bestemt ikke imponerede over den nye spændetrøjebestemmelse. Scania har gennem mange år leveret et stort antal 4-akslede biler i traditionel 8x4-konfiguration til f.eks. entreprenørkørsel og i de senere år også mange 4-akslede lastbiler med triplebogie (bl.a. 8x2/*6 med styrbare løbeaksler hhv. foran og bag trækakslen samt 8x4*4 med tandemtræk og styrbar løbeaksel bag trækakslerne).
Scania leverer typisk de traditionelle 8x4 biler med 4.300 mm akselafstand, mens Scania’er med triplebogie oftest er leveret med op til 4.700 mm akselafstand.
- Såfremt de nye akseltrykbestemmelser pr. 1. juli 2011 kommer til at følge EU-reglerne, vil disse lastbiler ikke længere kunne leveres i Danmark med den optimale akselafstand. Samtidig vil de allerede leverede Scania med triplebogie ikke kunne vejes op til de nye akseltryk, og det er vi naturligvis kede af på kundernes vegne, siger pressechef Mikael Friis, Scania Danmark A/S.
Han tilføjer, at EU-reglerne*) for 4-akslede biler vil medføre, at de 4-akslede biler fremover vil blive meget længere og dermed får større vendediameter og dermed fylde mere i trafikken.
- Ud fra en teknisk betragtning om kørestabilitet samt med hensyn til vejslitage er der bestemt ikke behov for at gøre de 4-akslede biler længere, fastslår Mikael Friis
*) EU-regel : Max. 5 ton totalvægt pr. meter (målt fra forreste til bageste aksel). Dvs. at der skal være 6.400 mm akselafstand fra forreste til bageste aksel for at opnå 32 ton totalvægt. Det svarer til en akselafstand fra første foraksel til forreste drivaksel på 5.100 mm. I dag er det stort set kun olie/benzin distributionsbiler, der opfylder dette krav.På billedet ses en hollandsk indregistreret fireakslet Scania, der på trods af hollandske EU-medlemskab gerne må køre på 34 ton totalvægt.