Manglende forståelse for virksomhedernes økonomi
Transportvirksomheder står ifølge Dansk Transport & Logistik til at miste deres hidtidige ”rabat-mulighed”, når de eksporterer affald.
Når en transportvirksomhed eksporter affald skal virksomheden stille finansiel sikkerhed. De fastlåste penge skal dække omkostningerne, hvis noget under eksporten går galt, og der skal ryddes op.
Virksomhederne betaler som udgangspunkt et gennemsnitsbeløb. Beløbet forhøjes, hvis oprydningen af det konkrete affald skønnes at overstige gennemsnitssatsen, og beløbssatsen kan i dag sænkes, hvis en oprydning vil koste mindre end gennemsnitssatsen.
Rationalet er, at det billigere at rydde op efter et læs væltede murbrokker, end det er at fjerne giftigt affald.
I et udkast til en revideret bekendtgørelse om overførelse af affald gør Miljøstyrelsen op med, at virksomhederne kan få nedsat satsen.
- Det finder DTL helt uacceptabelt. Der kan blive tale om store beløb for virksomhederne, og DTL ser det som et udtryk for en manglende forståelse for virksomhedernes økonomi og likviditet, siger konsulent i Dansk Transport & Logistik, Lisbet Hagelund Hansen.
Samme synspunkt har DTL givet udtryk for i et netop afsendt høringssvar til Miljøstyrelsen.
- Eksemplet er ikke enestående. DTL ser flere eksempler på, at myndighederne ikke har forståelse for virksomhedernes økonomi og likviditet. Vi har senest set det i forbindelse med det verserende forslag til ændring af postloven, hvor en række pakkepostvirksomheder pålægges store økonomiske og administrative omkostninger, siger Lisbet Hagelund Hansen.