Prisbombe truer Femern-tunnel
En sænketunnel under Femern Bælt kan blive 15-20 milliarder kroner dyrere end forventet på grund af moderne sikkerhedskrav.
Europæiske tunneler er blevet ramt at en række alvorlige ulykker – ikke mindst brande – i de sidste 10-15 år. Derfor er kravene til sikkerheden også blevet skærpet kraftigt. Men det skitseprojekt, som bygherren bag den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, Femern A/S, har forelagt transportministeren og Folketingets trafikudvalg, tager slet ikke hensyn til de nye skærpede sikkerhedskrav.
Det hævder tunneleksperten, civilingeniør Jørgen Holst, i et debatindlæg på ingeniøren.dk.
Han vurderer, at det vil koste 15-20 milliarder kroner ekstra, at bringe sikkerheden i en sænketunnel op på et acceptabelt niveau. Dermed vil en tunnelløsning blive væsentligt dyrere end den skråstagsbro, der også er foretaget detaljerede beregninger på.
Jørgen Holst, der er formand for Dansk Forening for Tunnel og Undergrundsarbejder understreger, at hans udtalelser er fremsat som privatperson og tunnelspecialist.
Holst har allerede fremført sine bekymringer over for beslutningstagere i Folketinget, hvilket har fået blandt andre Kim Christiansen, DF, til at kræve en kritisk gennemgang af oplysningerne fra Femern A/S og de konsulentvirksomheder, der står bag analysearbejdet.
Projektdirektør i Femern A/S, Steen Lykke, afviser kritikken, selv om han erkender, at sænketunnelprojektet er baseret på erfaringerne fra Øresundstunnelen.
- Det er rigtigt, at tunnelsikkerheden, siden Øresundstunnelen blev planlagt, er blevet skærpet på en række områder. Vi har designet tunnelen under Femern Bælt ud fra de nu gældende normer og standarder. Tunnelen overholder alle internationale normer og krav, siger Steen Lykke til ingeniøren.dk