Det offentliges vognpark bliver grøn
Fremover skal kommuner, regioner, stat og visse private virksomheder stille grønne krav, når der købes biler, busser eller lastbiler.
Folketinget har netop vedtaget en lovændring, som giver miljøministeren mulighed for at stille krav til både offentlige og private virksomheders indkøb. De nye regler betyder, at der som minimum skal stilles krav til energiforbrug, CO2-udledning og udledninger af forurenende stoffer som kvælstofoxider og partikler, når der indkøbes køretøjer.
Reglerne kan bruges til at reducere luftforureningen i byerne, idet kommunerne nu får et nyt virkemiddel i arbejdet med at sikre renere luft lokalt.
- Det vil da være naturligt for en kommune, som gerne vil give dets borgere renere luft, at de fremover stiller grønne krav til indkøb af køretøjer i kommunen, så der f.eks. kommer færre partikler eller kvælstofoxider i luften. Jeg håber, at kommunerne griber denne chance for at mindske forureningen yderligere, siger miljøminister Karen Ellemann (V).
Miljøministeriet har allerede i dag grønne krav til indkøb af nye køretøjer til ministeriets egen vognpark, og en række kommuner arbejder også allerede med dette virkemiddel.
Udvikling af renere køretøjerTanken bag de nye regler, der gennemfører et direktiv fra EU, har på europæisk plan også været at få sat gang i udviklingen af renere køretøjer ved at sikre en efterspørgsel på disse, netop ved at stille krav til det offentliges indkøb.
- Vi kan nu i fællesskab bruge det meget store samlede offentlige indkøb i EU som grøn løftestang. Det vil give bilproducenterne et markant signal og dermed give dem et meget større incitament for at udvikle renere og mere energieffektive køretøjer i fremtiden, siger miljøminister Karen Ellemann.
De nye krav gælder ikke bare det offentlige, men også en række private virksomheder såsom havne, lufthavne og forsyningsvirksomheder inden for gas, el, varme, vand og post.
De nye regler træder i kraft medio december 2010, hvor bekendtgørelsen offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside.