Danske skibe i dukseklassen
Moderne dansk handelsflåde med høje sikkerhedsstandard bliver belønnet med færre inspektioner.
Danske skibe kan formentlig se frem til at færre kontrolbesøg fra myndighederne efter årsskiftet. Her er Danmark nemlig blandt de flagstater, hvis skibe fra årsskiftet kan blive underlagt færre havnestatsinspektioner end i dag. Årsagen er nye inspektionsregler, der belønner dansk skibsfarts store indsats med at sikre høj kvalitet hele vejen rundt. Det oplyser Søfartsstyrelsen.
Årsagen er det nye – såkaldte – regime om havnestatskontrol. Regimet indføres som en del af Paris Memorandummet om havnestatskontrol (Paris MoU), der er et samarbejde om havneinspektion inden for de europæiske lande og bl.a. Rusland, Norge og Canada. De nye regler belønner de flagstater, hvis skibe meget sjældent har problemer ved inspektioner eller bliver tilbageholdt, fordi forholdene om bord ikke er i orden
At skibe under dansk flag kan slippe med færre havnestatsinspektioner end mange andre, skyldes, at dansk søfart har en af de mest moderne og kvalitetsorienterede flåder i verden. Danmark opnåede således i 2009 en tredjeplads på Paris MoU’s såkaldte hvidliste. Listen er en oversigt over, hvor godt forskellige søfartsnationers skibe klarer sig, når de er udsat for havnestatsinspektioner inden for Paris MoU.
- Sikkerhed, sundhed og miljø er tre af nøgleordene i kvalitetsskibsfart. Og inden for alle tre områder er Danmark rigtig langt fremme. Derfor glæder det mig, at vi får det fulde udbytte, når man fremover belønner skibsfartsnationer, der arbejder med et højt kvalitetsniveau, udtaler Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth.