Skibe skal opdateres
Miljø- og klimavenlig opdatering af eksisterende skibe – retrofitting - vil allerede på kort sigt kunne bevirke betydelige reduktioner i udslip af f.eks. CO2, NOx og SOx.
Den Danske Maritime Fond har godkendt en ansøgning fra brancheforeningen Danske Maritime om støtte til projektet ”Retrofit Analyse”. Retrofitting vil sige, at man udskifter/opdaterer dele af et eksisterende skib for dels at gøre det mere klima- og miljøvenligt, dels at forbedre drifts-økonomien.
- Det er med stor glæde og tilfredshed, at vi har modtaget meddelelsen om støttebevillingen fra Den Danske Maritime Fond til retrofitting-projektet, som vil kunne gavne hele den maritime branche i Danmark, siger underdirektør i Danske Maritime, Jenny N. Braat.
- Der er et stort potentiale i at udforske retrofitting-mulighederne – såvel i forhold til klima og miljø som i forhold til forretningsmulighederne for danske maritime virksomheder.
De seneste års intensiverede debat om miljø- og klimaforandringer har medført et øget fokus på miljø- og klimavenlig adfærd og praksis. Denne udvikling giver mulighed for ny forretnings-skabelse baseret på grønne værdier. Mange virksomheder i den maritime branche har allerede fokus på miljø og bæredygtighed, og særligt danske maritime virksomheder er blandt verdens førende på dette område.
Der er behov for, at de maritime virksomheder udvikler deres produkter til at være så skånsomme over for miljøet som muligt. Det forventes, at der fremover vil blive stillet yderligere krav til søtransport for at gøre den endnu grønnere, end den allerede er i dag.
Styrker industrienDen eksisterende flåde er – sammen med de skibe, som er kontraheret og bliver leveret inden for de kommende år – af historisk omfang og vil i mange år frem udgøre den dominerende del af flåden. Retrofitting-projektet har til hensigt at styrke danske maritime virksomheders mulighed for at tilbyde bedre produkter/løsninger samt efterfølgende service og derved forbedre de danske maritime erhvervs konkurrenceevne. For de deltagende virksomheder vil der på producentsiden være åbenlyse fordele ved at være tidligt på markedet med teknologiske retrofitting-løsninger, mens det på rederisiden vil være en fordel at kende til såvel muligheder som forpligtelser i god tid.