23948sdkhjf

Rederier ønsker obligatorisk containervejning

To internationale rederisammenslutninger opfordrer IMO til at gøre vejning af containere inden lastning obligatorisk.

To internationale rederisammenslutninger opfordrer IMO til at gøre vejning af containere inden lastning obligatorisk.



Det er World Shipping Council og International Chamber of Shipping, der kraftigt tilskynder FN’s søfartsorganisation International Maritime Organisation til at gøre vejning af skibscontainere obligatorisk inden de lastes ombord på skibene.

De to rederisammenslutninger ønsker, at den obligatoriske containervejning sættes på IMO’s handlingsplan allerede fra maj 2011.

- Fejlagtige vægtangivelser på lastede containere er hyppigt årsag til overlastning af skibene og de udgør en betydelig sikkerhedsrisiko for personalet ombord på skibene, hedder det i en erklæring fra det to rederisammenslutninger.

Et eksempel på, hvor galt det kan gå, hvis ikke der er styr på containernes vægt, var havariet af MSC Napoli og feederskibet Annabella, der ifølge eksperter skyldes for lave vægtangivelser på de lastede containere. En hændelse, der sammen med offentliggørelsen af sikkerhedsmanualen ’Safe Transport of Containers by Sea’ i 2008, har sat spørgsmålet om containervægt på dagsordenen, skriver den belgiske shippingavis LeLloyd.

Afskiberne er enige i, at der er behov for en indsats på området, men insisterer – ikke overraskende – på, at det sker på frivillig basis. Rederierne afviser en frivillig løsning, fordi det reelt har vist sig virkningsløst. Derfor kræver World Shipping Council og International Chamber of Shipping at containervejning gøres obligatorisk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078