Rapport anbefaler ny Øresundstunnel
Tunnel under Øresund ved Helsingør skal sikre den fremtidige infrastruktur.
Alle prognoser spår en kraftig vækst i person og godstrafikken i og igennem Øresundsregionen i de kommende årtier. Ikke mindst åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt kommer til at øge presset på infrastrukturen omkring København. Det betyder blandt andet, at Øresundsbron bliver en flaskehals i fremtiden.
Derfor er det nødvendigt, at bygge en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, lyder konklusionen i den såkaldte IBU-rapport, der blev præsenteret i Malmø tidligere i dag.
Ifølge den svenske avis Dagens Nyheter, så er IBU-rapporten resultatet af den hidtil mest omfattende kortlægning af infrastrukturen i Øresundsregionen.
IBU-projektet anbefaler en vej- og togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg til en pris på omkring 32 milliarder danske kroner.
Der er blandt andet forventninger om en kraftig stigning i godsmængderne i regionen, der motiverer IBU-projektets anbefaling.
Selv om den danske regering med den store infrastrukturinvesteringsplan fra slutningen af 2008 begravede alle drømme om højhastighedstog på danske skinner, så lever håbet endnu hos de regionale politikere og embedsmænd på begge sider af Øresund.
Drømmen er højhastighedstog fra Øresundsregionen til Stokholm, Gøteborg og Oslo, der på længere sigt kan kobles på højhastighedsforbindelser til Hamborg og Berlin.