Positiv udvikling på Nakskov Havn
Uddybning af sejlrenden til 8,5 meter har tiltrukket større skibe og øget godsomsætningen på Nakskov Havn.
I erkendelse af at havnens dybgang på 6,3 meter ikke ville være tilstrækkelig til at betjene fremtidens skibe besluttede Nakskov Havn i 2007 at igangsætte en uddybning af sejlrenden til 8,5 meter og havneområdet til 7,5 henholdsvis 8,5 meter. Uddybningen blev fysisk igangsat i januar 2008 og selve uddybningsarbejdet var tilendebragt i sommeren 2009.
Ved møde i Nakskov Havns bestyrelse den 30. november blev der gjort status over uddybningens virkning på havnens omsætning.
Et mål for uddybningens succes er i hvilket omfang havnen er besejlet af skibe med en dybgang større end det hidtil mulige. De største skibe, der hidtil har kunnet besejle havnen har haft en bruttotonnage på under 4000 GT.
I 2008 under uddybningen blev havnen besejlet af 2 skibe på mere end 4000 GT, i 2009 (uddybningsåret) blev havnen besejlet af 5 skibe og i 2010 var havnen med udgangen af november besejlet af 21 skibe på mere end 4000 GT. Heraf var seks skibe, der hentede vindmøllevinger på Vestas fabrik på Nakskov Havn – en fabrik, der står over for lukning.
Den største enkeltudskibning var en last på 7.750 tons med en dybgang på 7,2 meter, hvor tidligere maksimums laster lå på under 4000 tons.
- Pr 1. december er havnen 18% foran omsætningen sidste år og det har været havnens traditionelle omsætningen inden for landbrugsprodukter der har forårsaget stigningen. Selv om der kun er gået et år siden uddybningen, er tendenserne positive uanset recessionen, og Havnebestyrelsen er fortsat af den overbevisning, at uddybning af Nakskov Fjord og Havn var en rigtig beslutning, skriver havnechef Hans Borchersen.