23948sdkhjf

Kombiterminal ved Køge droppet

Køge Havn vil ikke umiddelbart opgive projektet, selv om trafikforliget vender tommelfingeren nedad.

Køge Havn vil ikke umiddelbart opgive projektet, selv om trafikforliget vender tommelfingeren nedad.



Den planlagte i Køge til to milliarder kroner er sendt i dybfryseren til langtidsopbevaring som følge af det store trafikpolitiske forlig på Christiansborg i sidste uge. En endnu ikke offentliggjort markedsanalyse konkluderer nemlig, at projektet ikke er kommercielt bæredygtigt.

I Køge Havn er direktør Thomas Elm Kampmann skuffet, men han har ikke tænkt sig, at opgive projektet.

- Jeg har endnu ikke set den markedsanalyse, der henvises til. Der kan jeg ikke kommentere på detaljerne. Vi er nødt til at nærlæse analysen, før vi kan forholde os til indholdet, siger Thomas Kampmann.

- Det jeg kan sige, at er vi bestemt ikke har tænkt os at opgive kombiterminalprojektet. På lang sigt er der et betydeligt potentiale for en kombiterminal her

DB Schenker

I DB Schenker Rail, der driver kombiterminalen i Høje Taastrup, er adm. direktør Stig Kyster-Hansen – ikke overraskende – enig i, at forligspartierne traf den rigtige beslutning:

- Det er en fornuftig samfundsmæssig beslutning helt at droppe terminalen i Køge. I Høje-Taastrup er vi jo i gang med en udbygning af arealet på 26.500 kvadratmeter til i alt 44.500 – altså mere end en fordobling. Og dertil kommer muligheden for senere at udvide med 51.000 kvadratmeter. Så vi er faktisk godt dækket ind i Høje-Taastrup – også fordi den nye terminal bliver tidssvarende med helt nye muligheder for at betjene kunderne, bl.a. med toldlager til ufortoldet gods, så vi kan have det stående hos os, ligesom man kan i Frihavnen i København, siger Stig Kyster-Hansen.

DTL

I vognmandsorganisationen DTL er chefkonsulent Ove Holm også tilfreds med den politiske prioritering af den eksisterende kombiterminal i Høje Taastrup.

- Det er vigtigt, at der satses på gode vækstmuligheder for banegodset i Danmark, og det gør man bedst ved at satse på udbygningen af terminalerne i Høje-Taastrup og i Taulov ved Fredericia. I forhold til dækningen af hovedstadsområdet er Høje-Taastrup bedste mulighed, så vi er glade for, at den nu udbygges, så den bliver moderne og effektiv, siger chefkonsulent Ove Holm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063