Sidste chance for at inddrive gamle krav
ITD opfordrer medlemsvirksomhederne til at støve gamle tilgodehavender af inden årsskiftet.
Hvis virksomheden har tilgodehavender, der er mere end to – tre år gamle, er det nu, du skal være opmærksom og få sendt disse til inkasso. Den 1. januar 2011 er det måske for sent. Dagen før udløber nemlig overgangsreglerne i den nye forældelseslov, der trådte i kraft 1. januar 2008, og det kan få konsekvenser for mange kreditorer
Det skriver ITD i en meddelelse til medlemmerne.
- Når forældelsen er en realitet, mister kreditor uigenkaldeligt sit krav på betaling. Fra den 1. januar 2011 hører alle nye og gamle krav under den nye lov, oplyser Jane Aa. Madsen, ITD.
- Rigtig mange kreditorer mister deres krav definitivt, medmindre de omgående får assistance fra en inkassoadvokat.
Forældelsesfristen er nedsatForældelsesfristen for regninger blev 1. januar 2008 nedsat fra fem til tre år. For gældsbreve, domme og skyldnerkendelser blev fristen nedsat fra 20 til 10 år.
Ophør af overgangsordningen betyder, at et fakturakrav, eksempelvis fra november 2007, er forældet efter 31.12.2010 og ikke i november 2012 som efter den gamle forældelseslov. Virksomheden kan herefter ikke gøre sit krav gældende eller foretage udlæg i debitors aktiver.
To ting kan afbryde fristenMan kan ”få afbrudt forældelse” enten ved at få debitor til at underskrive en skyldnerkendelse eller ved at foretage de nødvendige retsskridt, hvilket betyder, at den i første omgang sendes til en inkassoadvokat. Har man en dom eller et gældsbrev, der er mere end 10 år gammelt, kan dette fremsendes til fogedretten og herved afbryde forældelsen. For sidstnævnte (dom/gældsbrev) gælder, at det vil give en yderligere frist på 10 år for at få indkasseret et tilgodehavende.
ITD anbefaler virksomheder straks at gennemgå alle udstedte, ubetalte fakturaer, tidligere domme og gældsbreve. Husk, at ekspeditionstiden i retten tager tid. Derfor er det vigtigt af få gennemgået evt. tilgodehavender nu.
Vær endvidere opmærksom på, at forældelse har betydning for alle typer af krav, dvs. ikke kun pengekrav, men eksempelvis også krav på at få en vare leveret eller krav på at få udbedret fejl og mangler ved en leveret vare.