23948sdkhjf

Lastbiler vil vise vejen til to-sporet tolerance på motorvejen

Samlet lastbilbranche vil vise, at erhvervet selv kan tage positive initiativer omkring lastbiloverhalinger.

Samlet lastbilbranche vil vise, at erhvervet selv kan tage positive initiativer omkring lastbiloverhalinger.



I dag træder Transportministerens forsøg med overhalingsforbud for lastbiler i kraft på den østjyske motorvej. Men forbuddet kommer ikke til at stå alene, for en samlet lastbilbranche iværksætter i disse dage sit eget initiativ omkring lastbiloverhalinger.

Via SMS-afstemninger og debat vil branchen sætte præcise tal og ord på det, som i folkemunde hedder ’elefantoverhalinger’, og dermed skabe et reelt afsæt for at komme problemet til livs.

- Lastbiler er blevet upopulære for noget, som ikke har en præcis definition. Der er ingen tvivl om, at det såkaldte ’elefantræs’ optager vores medtrafikanter, men hvornår er det reelt, at vi overskrider medtrafikanternes tolerancetærskel, når vi overhaler - er det virkelig allerede ved nul?, spørger Jacob Chr. Nielsen, der er adm. direktør i brancheforeningen International Transport Danmark (ITD) og talsmand for lastbiltransportens fælles kampagne Holder DK Kørende.

Gensidigt hensyn

I løbet af december måned vil lastbiltransporten gå på jagt efter svaret. Via annoncer, plakater og hjemmesiden lastbiltransport.dk vil branchen invitere såvel privatbilister som lastbilchauffører til at deltage i en SMS-afstemning om, hvor lang tid en overhaling mellem to lastbiler må tage.

Formålet er at introducere nuancer i en overhalingsdebat, hvor intolerancen og manglende hensyn længe synes at have haft overtaget.

- Et overhalingsforbud er et udtryk for en nul-tolerance overfor lastbilerne. Men debatten er jo på den anden side ikke opstået ud af ingenting; den kommer af, at nogle lastbiler ikke har udvist ordentligt hensyn til de andre trafikanter på vejene. Begge dele er meget dårlige udgangspunkter, når det gælder færdsel i trafikken. Vi har brug for at indkredse feltet mellem nul-tolerancen på den ene side og det manglende hensyn i overhalingssporet på den anden side – og holde fast i det som en løsning, siger Jacob Chr. Nielsen.

- Det er jo danskernes egne varer, vi kører rundt med i lastbilerne, og derfor er der alle gode grunde til, at gensidig tolerance og hensyn skal anbringes i højsædet mellem den almindelige bilist og lastbilchaufføren, slår Jacob Chr. Nielsen fast.

Kostbare minutter

Transportminister Hans Christian Schmidts forsøg med overhalingsforbud for lastbiler, som går i gang i dag, gælder på en 60 km lang strækning på E45 mellem Skanderborg og Vejle, og der har været intens debat om forbuddet, siden det blev fremlagt. Fra branchens side har man fremført, at minutterne er kostbare i et lastbilerhverv med meget stramt reguleret køre-hviletid, og at totalforbud for lastbilerne mod at bevæge sig ud i motorvejens yderspor ikke er en god løsning, hvis trafikken skal glide optimalt.

- Vores spørgsmål er, hvor lang tid man som chaufførkollega eller medtrafikant kan give en lastbil til at komme forbi. Hermed sætter vi fokus på hensyn og tolerance, som vi mener, er to helt centrale elementer i en god og smidig trafikkultur, siger Jacob Christian Nielsen.

Chaufførkampagne

Fra lastbiltransportens side er man godt klar over, at ”den gode overhaling” bestemmes af mange andre faktorer end sekunder. Sideløbende med SMS-afstemningen vil lastbiltransportens organisationer gå i dialog med myndighederne og andre trafikorganisationer for at indkredse deres syn på, hvad der kendetegner den smidige lastbiloverhaling.

Til slut vil man samle alle input og i fællesskab definere ’den gode overhaling’ for lastbiler på motorvejene. Målet er at ende med nogle helt konkrete retningslinjer, som lastbilchaufførerne kan forpligte sig til at overholde. Disse retningslinjer vil Holder DK Kørende udbrede til både danske og udenlandske chauffører via en målrettet informationskampagne, som planlægges fra januar og frem.

- Når vi har en præcis definition på ’den gode overhaling’, vil vi fra branchens side gøre alt, hvad vi overhovedet kan, for at vores lastbiler holder sig inden for dens rammer, siger Jacob Chr. Nielsen.

DTL-opbakning

I vognmandsorganisationen DTL erkender adm. direktør Erik Østergaard også, at det lange elefantoverhalinger er uacceptable, men fastholder som kollegaen i ÍTD, at lastbiloverhalinger er nødvendige for trafikafviklingen.

- Der skal være plads til en hurtig lastbiloverhaling, for transportbranchen har også en arbejdsdag, der skal fungere. Men vi tager kraftigt afstand fra de lange overhalinger, der generer andre bilister. Den, der overhales, skal lette på speederen, så de øvrige trafikanter generes mindst muligt. Vi håber på, at denne kampagne kan være med til at gøre trafikafviklingen for alle parter bedre i Danmark, så vi får det bedste ud af vores motorveje, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063