23948sdkhjf

Dansk maritim industri på salgstur i Indien

Danske virksomheder leverer allerede store mængder udstyr til værftsindustrien og hele den maritime sektor i Asien – nu skal Indien for alvor med i kundekartoteket.

Danske virksomheder leverer allerede store mængder udstyr til værftsindustrien og hele den maritime sektor i Asien – nu skal Indien for alvor med i kundekartoteket.



Efter det altoverskyggende fokus på fjernøsten det sidste årti har finanskrisen mindet marineindustrien om nødvendigheden af at udnytte mulighederne på et forsømt marked som Indien. Et road show i Indien skal nu gøre den indiske marineindustri opmærksom på de danske ressourcer.

Alle taler om Brasilien, Rusland og Indien, men de fleste virksomheder har forsømt disse hurtigt voksende markeder i de hektiske år, der var helliget fjernøsten. Men nu er det på tide, at øjnene stiller skarpt på Indien, mener man i Danish Marine Group, der hører under Dansk Eksportforening.

- For at danske leverandører kan blive en del af den marineindustri, der igen spirer i Indien, og få andel i den store import af marineudstyr til nybygninger, har vi arrangeret et “India Road Show”, fortæller Mark Lerche fra Danish Marine Group.

Initiativet støttes af Eksportrådet og Erhvervs- og Økonomiminister Brian Mikkelsen, der vil være til stede under netværkets seminarer i Mumbai og Chennai og repræsenterer det officielle Danmark ved den lejlighed.

Eksportfremstødet finder sted den første uge af januar 2011 og inkluderer også besøg til yderligere to destinationer, nemlig Kochi og Vizag. Danish Marine Group inviterer indiske redere, værfter og relevante maritime virksomheder og foreninger til seminarer i de fire maritime centre og planlægger at besøge et af de moderne indiske værfter i samarbejde med den danske ambassade og lokale maritime kompetencer.

Kraftig vækst

Udover at øge opmærksomheden omkring danske maritime leverandørers kvalitetsniveau er målet, at man via seminarerne fører danske virksomheder sammen med den indiske marineindustri.

Dansk aktivitet i Indien

Med en forventet vækstrate på mere end 8 pct. i 2011 regner man med, at verdens største demokrati vil være den 3. største økonomi i verden om et par årtier. Det makro-økonomiske fundament er generelt robust i Indien, men den maritime industri har været langsom til at udvikles på trods af en 7.500 km lang kystlinje.

Det betyder, at 60-70 pct. af udstyret til nybygningerne på de nyeste værfter som eksempelvis Hindustan Shipyard i Vizag på nuværende tidspunkt importeres. Med en eksisterende indisk kommerciel flåde, hvor 42 pct. er over 20 år, åbnes nybygningsmarkedet også for det lokale skibsbygningsmarked, selvom de fleste indisk byggede skibe i dag bestilles af ikke-indiske rederier.

Opbygning af den indiske militære flåde sker næsten udelukkende på indiske værfter, hvilket indikerer, at værfterne besidder evnerne til at bygge mere sofistikerede skibstyper. Det høje niveau af importeret udstyr skyldes nemlig en manglende lokal marineleverandørindustri. Så selvom handlen mellem Indien og Danmark har været ret stabil gennem de sidste 5 år og den danske eksport til Indien tidligere har været domineret af marineindustrien, er faktum, at Danmark i dag mister markedsandele i landet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063