Så løftes sløret
Østjysk overhalingsforbud træder i kraft fra i morgen.
Det er ikke den slags ”afsløringer” som man venter spændt på. Trafikanter har længe kunnet se de indpakkede skilte langs den østjyske motorvej. Men det er nok de færreste trafikanter – på nær lastbilchauffører - der ved, hvad der venter dem.
Det oplever de fra i morgen, hvor et nyt etårigt forsøg på Østjyske Motorvej skal sætte en stopper for de såkaldte ”elefantvæddeløb”, hvor lastbiler foretager langvarige overhalinger til gene og utryghed for de øvrige trafikanter.
- Jeg synes, at det er vigtigt, at vi udnytter vores veje, således vi kan få den bedst mulige fremkommelighed for alle trafikanter. Jeg har derfor taget initiativ til at gennemføre et etårigt forsøg med overhalingsforbud for lastbiler på en længere sammenhængende strækning på Østjyske Motorvej, siger transportminister Hans Christian Schmidt.
- Forsøget skal give os mere viden om de effekter, som et overhalingsforbud for lastvogne over en længere vejstrækning har på fremkommelighed, udnyttelsen af den eksisterende vejkapacitet og på trafiksikkerheden.
Forsøg møder modstandForsøget møder stor modstand blandt branchefolk, der har peget på, at trafikken i stedet for at flyde, kommer til at køre bag den ”langsomst-kørende” i begge spor.
Strækningen er cirka 60 km lang fra Skærup syd for Vejle til lidt nord for tilslutningsanlæg Skanderborg V. Forbuddet vil gælde fra kl. 06.00 til 20.00 på hverdage (mandag til fredag). Dog vil det forsat være tilladt lastbilerne at overhale et andet køretøj, hvis der lovligt kan opnås en hastighedsforskel på 20 km/t mellem lastbilen og det overhalede køretøj (eksempelvis en særtransport, der kun må køre 60 km/t.)
En arbejdsgruppe bestående af Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd, 3F Transportgruppen, FDM, Rigspolitiet, Trafikstyrelsen, International Transport Danmark, Sydøstjyllands politi, Dansk Industri (DI), Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) og Vejdirektoratet skal følge forsøget tæt.