Nye tyske regler om vinterdæk
Tyskland gør klar til en ændring af bestemmelserne om vinterdæk i den tyske færdselslov.
International Transport Danmark har fået mange henvendelser omkring de forestående ændringer, men har endnu ikke kunnet få bekræftet de endelige bestemmelser, eller hvornår de træder i kraft – men de er lige på trapperne. Ifølge tyske medier træder reglerne således i kraft dagen efter loven er blevet offentliggjort i ”Bundesgesetzblatt” – og det skulle ske en af dagene.
Gældende regler i Tyskland siger, at køretøjers udrustning skal ”være afpasset vejrforholdene”, hvilket giver vanskeligheder omkring tolkningen og vurderingen af vej- og vejrforhold. Det ønsker den tyske trafikminister præciseret, og det forventes, at de nye regler beskriver, hvad vinterlige forhold er, og hvilke dæk der anses som egnede til vinterføre.
Efter planen skal reglerne træde i kraft ”de nærmeste dage” og skulle ud over beskrivelsen af vinterlige forhold indeholde bestemmelse om, at lastbiler som minimum skal have M+S-mærkede dæk på drivhjulene, skriver ITD.
Indtil lovændringen er officielt bekendtgjort gælder altså de ”gamle” regler, efter hvilke de aktuelle vejrforhold også må anses som vinterlige. Med baggrund i det foreliggende lovforslag, må det formodes, at M+S-dæk på drivhjulene og rimelig mønsterdybde på alle dæk anses som ”passende udrustning, der er afpasset vejforholdene”.
M+STysk politi skriver i en information forud for ændringen af ”StVO”, at bestemmelserne i det nye lovforslag bl.a. indeholder følgende:
”Islag, isslag, sne og glatføre pga. tøsne, is og rim gælder i henhold til den tyske vejrtjeneste som vinterlige forhold. Under sådanne vejrforhold kan vejsikkerheden nedsættes ved brug af sommerdæk”. Der fastsættes intet tidsrum for pligten til vinterdæk (f.eks oktober til april). Hertil er vejrforholdene i Tyskland for forskellige.
Alle M+S-dæk hører i denne sammenhæng under kategorien vinterdæk inkl. M+S-mærkede helårsdæk.
De tyske automobilorganisationer kritiserer i den forbindelse, at der ikke findes ens mærknings- og kvalitetsregler i Europa, og at enhver producent kan sætte M+S på sine dæk.
Vinterdæk på drivhjuleneTunge transportkøretøjer (busser og lastbiler klasse M2, M3, N2 og N3) skal have vinterdæk på drivhjulene. Baggrund: Dæk på øvrige aksler har på grund af forhøjede naturgummiandele bedre vejgrebsegenskaber end personvognssommerdæk og er derfor principielt egnet til helårsbrug.
Bødesatserne fordobles ved kommende overtrædelser. Kørsel uden vinterdæk under ovennævnte vejrforhold skal for fremtiden koste Euro 40 mod de tidligere Euro 20. Ved hindringer for anden trafikant bliver bøden på Euro 80 mod tidligere Euro 40. Derudover får man også et point i trafikcentralregisteret (Verkehrszentralregister).