Ros til hævet totalvægt og akseltryk
Vognmandsorganisationer hilser forhøjelse af den tilladte totalvægt og akseltrykket på lastvogne velkommen.
Partierne bag det store trafikforlig, der blev indgået fredag, opfyldte et længe næret ønske i vognmandsbranchen. Fra 1. juli næste år øges det tilladte akseltryk på lastvogne fra 10 til 11,5 tons, mens den maksimalt tilladte totalvægt hæves fra 24 til 26 tons for 3-akslede lastvogne og fra 48 til 54 ton for 7-akslede lastbiler.
Dermed kan vognmændene øge nyttelasten på deres lastvogne mærkbart til gavn for produktiviteten.
I Dansk Transport & Logistik roser man transportministeren og partierne bag trafikforliget.
- Med øget totalvægt og akseltryk kan branchen med ét komme et godt skridt fremad, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
- Transportvirksomhederne kan se frem til lavere omkostninger i forbindelse med transporten, hvilket vil forøge effektiviteten. Miljøet vinder også ved politikernes beslutning, for nu kan lastbilernes lasteevne udnyttes optimalt. Det betyder, at der vil være behov for færre lastbiler til at transportere den samme mængde gods, og det vil bl.a. reducere CO2-udslippet. Når lastbilerne kan laste mere ad gangen, vil antallet af kørte kilometer falde. Færre lastbiler på vejene vil alt andet lige gavne trafiksikkerheden, siger Erik Østergard.
Beslutningen om at øge totalvægten og akseltrykket er baseret på en analyse fra Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen, der påpeger flere fordele ved en forhøjelse, samtidig med den fastslår, at højere totalvægt og højere akseltryk hverken øger sliddet på vejene eller udgør et trafiksikkerhedsmæssigt problem.
Klokkeklar gevinstTrafikforliget om øget totalvægt og akseltryk hilses også velkomment i International Transport Danmark (ITD).
- Vores beregninger har for længst dokumenteret, at der er store energibesparelser at hente ved at udnytte vogntogenes kapacitet bedre. Det er et klokkeklart eksempel på, at miljømæssigt ansvar og god forretning går hånd i hånd, og derfor det yderst glædeligt, at beslutningen nu endelig er taget”, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen.
ITD har været aktiv deltager i det analysearbejde, der er brugt som dokumentation for beslutningen om at forhøje totalvægtene. Beregningerne har vist, at dieselforbruget kunne reduceres med op til 15-20 procent ved en forhøjelse af totalvægten.
Flere manglerI ITD kan man ikke helt skjule skuffelsen over, at en række oplagte vogntogstyper ikke er med på listen.
- Nogle af de gængse vogntog synes beklageligvis at være gledet ud under forhandlingerne. Særligt forslaget om at øge totalvægten for 6-akslede vogntog fra 48 til 50 tons ville have været en stor gevinst for miljø og effektivisering, siger Mogens Therkelsen.
Fra ITD’s side havde man også lagt op til højere vægte for triplebogie samt 4-akslede påhængsvogne, der begge er meget populære køretøjer i bl.a. Sverige. ITD håber derfor, at der bliver mulighed for justeringer i perioden op til ikrafttrædelsen den 1. juli 2011.
- I en tid hvor miljø og effektivitet er højt på agendaen, er det sund fornuft, at vi nu får lov til at udnytte lastbilernes kapacitet tæt på det optimale. Det viser, at en målrettet indsats med saglige argumenter betaler sig i den sidste ende, siger Mogens Therkelsen.
Ifølge trafikforliget, så er der afsat midler til en forstærkning af Aggersund-broen, samt skiltning på kommunale broer, hvor der er usikkerhed om bæreevnen.