23948sdkhjf

Mange ønsker opfyldt

Danmark harmoniserer endeligt akseltryk på lastvogne med den andre EU-lande.

Danmark harmoniserer endeligt akseltryk på lastvogne med den andre EU-lande.



Der var mange transportfolk, som blev glade da de hørte, at vægtgrænserne for lastvogne og lastvognstog med almindelige længder på henholdsvis 16,5 og 18,75 meter fra den 1. juli næste år bliver reguleret opad.

For det første bliver det højest tilladte drivakseltryk forhøjet fra 10 ton til 11,5 ton i national trafik, så Danmark nu mange, mange år efter de øvrige EU-lande på dette punkt endelig kan tale om at være på EU-niveau.

Dernæst stiger det tilladte bogietryk fra 16 til 19 ton i national trafik og den højeste tilladte totalvægt for en 3-akslet lastvogn stiger til 26 ton i national trafik. Samtidig forhøjes den højeste tilladte vogntogsvægt for vogntog, der har mere end seks aksler med seks ton fra 48 til 54 ton. En 3-akslet påhængsvogn er stadig begrænset til en maksimal totalvægt på 24 ton, mens en 4-akslet påhængsvogn vil kunne nå op på hele 30 ton totalvægt.

Det betyder f.eks. at et vogntog bestående af en 3-akslet lastvogn på 26 ton og en 4-akslet påhængsvogn på 30 ton kan opnå en maksimal vogntogsvægt på 54 ton, og det forholder sig tilsvarende med 4-akslede lastvogne og 3-akslede påhængskøretøjer, hvor der i dag findes rigtig mange vogntog med bl.a. containerhejs, som netop er bygget op med denne konfiguration.

Triplebogien ud af skammekrogen

4-akslede lastvogn med en 3-akslet bogie i bagenden, ofte benævnt triplebogie, er med de nye regler kørt ud af skammekrogen. Lastvogne med netop denne akselkonfiguration har hidtil været begrænset til maks. 29,5 ton, og det vil glæde utrolig mange lastvognsejere, idet netop denne type er velegnet til mange typer transporter.

På negativlisten står de 6-akslede sættevognstog, som ikke kan komme over 48 ton vogntogsvægt. Det havde ellers været oplagt med totalvægtsforøgelsen fra 24 til 26 ton på 3-akslede lastvogne. Det ville have betydet, at et vogntog bestående af en 3-akslet trækker på 26 ton totalvægt med en tilkoblet 3-akslet trailer med et samlet triplebogietryk på 24 ton, dermed kunne komme op på 50 ton vogntogsvægt.

Men der skal 7 aksler til for at komme over 48 ton vogntogsvægt. Påhængskøretøjer af kærretypen, vokser heller ikke med de nye regler. Den treakslede kærre vil fortsat være begrænset til 22 ton totalvægt (23 ton med et ton lagt over på det trækkende køretøj).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094