Kattelem til tung trafik i Køge
Køge Kommune har fået grønt lys til opsætningen af skilte, der giver lastbiler ret til ærindekørsel i Køge Midtby.
Det er Midt- og Vestsjællands Politis, der nu endeligt har udstedt tilladelse til Køge Kommune, der tillader opsætning af skilte, der giver lastbiler ret til ærindekørsel i Køge midtby. Aftalen om dispensation til ærindekørsel inde i Køge Kommunes kontroversielle forbudszone for tunge lastbiler, blev aftalt allerede i sommers på et møde mellem kommunen og blandt andre repræsentanter fra DTL, Køge og Omegns Vognmandsforening og Dansk Erhverv.
Politiets længe ventede tilladese glæder DTL, der mener, det har været uacceptabelt for mange danske vognmænd – især de lokale i og omkring Køge – at de ikke har kunnet få klar besked om, hvornår ærindekørsel var tilladt.
- Det har været en lang proces, men nu glæder vi os blot til at se, at skiltene bliver sat op, så alle vognmænd ved, at ærindekørsel i Køges centrum igen er tilladt. Det er vigtigt for ethvert byliv og for transportvirksomhederne, at citylogistikken er så effektiv og miljørigtig som muligt, og derfor er lange omveje uden om centrum naturligvis en belastning, der ikke bare tager tid, men som også forårsager et noget større brændstofforbrug, siger chefjurist John Roy Vesterholm, DTL.
Workshop i NyborgNetop city-logistik er emnet, når Transportministeriet og DTL i samarbejde holder workshop om Tung transport i byer på Vejforum 2010 i Nyborg 8. december.
- Vi vil i vores workshop komme ind på, hvordan udfordringen med den tunge transport i byer håndteres mest effektivt, herunder vigtigheden af dialogen mellem en kommune og interessenterne. Man kan nå langt ved at tale sammen, inden man iværksætter omfattende ændringer, som man måske kan undgå senere at skulle ophæve eller ændre, siger John Roy Vesterholm.