23948sdkhjf

Trafikforlig til 1,6 milliarder

Grænserne for totalvægt og akseltryk sættes op, penge til havne og ny vej over Roskilde Fjord.

Grænserne for totalvægt og akseltryk sættes op, penge til havne og ny vej over Roskilde Fjord.



Der er opnået politisk enighed om fordeling af 1,6 milliarder kroner til transport, herunder en letbane i Århus, en forbindelse over Roskilde Fjord samt en stribe andre vejanlæg, en havnepakke, cykelstier, en udvidelse af Rønne Lufthavn og nye grænser for totalvægte og akseltryk på lastbiler.

- Jeg vil gerne sige, at det har været et rigtig godt forhandlingsforløb og rose alle trafikordførerne. Man har givet og taget i en god stemning, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Det er forligspartierne bag transportforliget der står bag – og kun Enhedslisten er ikke med.

Transportministeren fremhæver især den kommende forbindelse over Roskilde Fjord:

- Det er helt galt, at vi ikke har været i gang med det endnu, men nu sætter vi handlinger bag ordene. Det er jeg glad for, siger ministeren.

Nye grænser

Transportbranchen derimod er i sær glad for de nye vægtgrænser. Akseltrykket hæves fra 10 til 11,5 tons, mens totalvægten hæves fra 24 til 26 tons på treakslede lastbiler og fra 48 til 54 tons på syvakslede vogntog.

- Vi ville gerne have haft 56 tons, men vi tager hvad vi kan få, siger Michael Svane, direktør i DI Transport, der som det næste gerne ser en tilsvarende harmonisering i Tyskland.

- Det her er et meget vigtigt skridt i branchens arbejde omkring vækst, effektivitet og produktivitet, siger Michael Svane.

Ordningen skal evalueres om tre år, men der er ikke tale om en forsøgsordning. Den er permanent, og gælder hele det danske vejnet – kommuner kan dog ved skiltning sikre sig mod tung trafik på broer, der ikke kan bære vægten.

Ordningen træder i kraft 1. juli 2011.

Havnepakke

I forbindelse med havnepakken, der blandt andet giver støtte til en lang række havne i udkantsområder, herunder Vestjylland, hæfter Michael Svane med tilfredshed ved, at et tilskud til Rønne havn er klausuleret, indtil havnenes fortsatte status som erhvervshavn sikres. Det er der nemlig opstået tvivl omkring, efter at Rønne planlægger et større boligprojekt på havnen.

Parterne er enige om, at følgende havneprojekter finansieres:

Hanstholm Havn – ramme til udvidelse af havneanlæg (30,0 mio. kr.)

Mere sikre moler på Thyborøn Havn (25,0 mio. kr.) samt forundersøgelse af udvidelse af sejlrenden (1,0 mio. kr.)

Ny tørdok på Thyborøn Havn (35,0 mio. kr.)

Forundersøgelse - forbedring af adgangen til Thyborøn Havn ved anlæg af en omfartsvej ved Klinkby (2,0 mio. kr.)

Forbedret adgang til Thorsminde Havn – udvidelse af vanddybde (13,5 mio. kr.)

Mere sikkert havneanlæg på Hammer Havn (12,0 mio. kr.)

Ramme til omstilling af havnekapacitet på Hasle Havn (9,0 mio. kr.)

Frederikshavn Havn – støjskærm på Europavej (E45) (16,9 mio. kr.)

Istandsættelse af Løkken Læmole (12,0 mio. kr.)

Istandsættelse af Nr. Vorupør Læmole (12,0 mio. kr.)

Ny ydermole på Hvide Sande Havn - medfinansiering af anlæg af ny søndre ydermole (30 mio. kr.). Parterne noterer sig endvidere, at der med aftalen af 22. oktober 2009 blev afsat 10 mio. kr. til veje m.v. i Ringkøbing-Skjern Kommune. Hvis der er lokalt ønske herom kan dette beløb omdisponeres til anlæg af søndre ydre mole.

Nye teknologiske muligheder (ITS)

Parterne noterer sig, at ITS udviklingsforum vil fremlægge et forslag til en national ITS-strategi i begyndelsen af 2011. En fokuseret national strategi vil kunne udgøre et godt udgangspunkt for fremtidige beslutninger på ITS-området. Parterne er enige om at drøfte det kommende oplæg fra ITS udviklingsforum i 2011.

Parterne ønsker samtidig at sikre anvendelsen af de systemer, som allerede i dag er til rådighed til at forbedre mobiliteten samt reducere trængslen og dermed også bidrage til en mere miljøvenlig kørsel og mere sikker trafik på de mest trafikerede veje.

Der er derfor enighed om at fortsætte ITS-systemerne frem til 2014 på følgende strækninger: Motorring 3, Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen, Frederikssundsmotorvejens 1. etape.

Bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse

Parterne er desuden enige om, at følgende projekter finansieres af puljen for bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse i 2011:

Udvidelse af rundkørsel til E45 ved Kolding (37,6 mio. kr.)

Nyt tilslutningsanlæg med østvendte ramper i skæringen mellem Hø-gemosevej og Djurslandsmotorvejen (rute 15) ved Favrskov Kommune (22,1 mio. kr.)

Udvidelse af rundkørsel ved Grundtvigs Allé ved Sønderborg (16,9 mio. kr.)

Ramme til øget vejkapacitet på Rønne Havn (10,0 mio. kr. – også omfattet af havnepakke-klausul)

Nyt tilslutningsanlæg på E 45 ved Grønlandsvej syd for Vejle. Der gives et statsligt bidrag til Vejle Kommune til kommunens anlæg af tilslutningsanlægget på op til 58,0 mio. kr.

Reservation til nyt tilslutningsanlæg på E 20 ved Odense (45,0 mio. kr.)

Læs hele aftalen her

http://trm.dk/da/publikationer/2010/aftale+om+bedre+mobilitet/~/media/Files/Publication/2010/Aftale%20om%20Bedre%20mobilitet.ashx

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063