DAF med nye fireakslede chassiser
DAF har udvidet sin populære CF85 serie med to nye fireakslede chassisvarianter.
Begge versioner er udstyret med en triplebogie i bag, hvor den midterste aksel er drivaksel og den forreste aksel er styrende. På den nye FAK CF85, er den sidste aksel en almindelig bogieaksel med tvillingehjul mens den på FAQ CF85 har en styrende aksel med singlemontering, som giver meget stor manøvre- dygtighed. Den fireakslede FAK CF85 er ideel til applikationer med tippelad, krog- og wirehejs, hvor en høj grad af stabilitet er nødvendig under lastning og losning. Køretøjet vil derfor typisk finde anvendelse til opgaver med indsamling af affald i bygge- og skrotindustrien og til transport af containere. f. eks. med kran bag førerhuset.
På DAF FAK CF85 kan både den forreste og den bagerste aksel i triplebogien løftes, hvilket betyder, at køretøjet også kan anvendes som en 6x2 eller 4x2 ved delvis last. Samtidig reduceres ikke bare venderadiussen, men også brændstofforbruget. Det resulterer også i en sidegevinst med et mindre dækslid.
FAQ CF85, er takket værende tre styrende aksler velegnet til distribution, som mælketankvogn, til renovationsopbygning m.v. til kørsel i byområde. Egenvægten er helt nede på 9100 kg, hvilket giver en god belastning. Begge versioner leveres med dagførerhus, sovekabineførerhus eller det ekstra-rummelige Space Cab førerhus helt efter kundevalg. Motorudbuddet omfatter Paccar MX motoren i varianter med størrelser fra 265 kW/360 hk til 375 kW/510 hk, der selvfølgelig også er tilgængelige i de ultra miljøvenlige EEV-versioner.
Nej tak i DanmarkDe to nye chassistyper vil dog have en meget begrænset interesse i Danmark, selv om masser af vognmænd meget gerne vil have netop denne akselkonfiguration, fordi de er nemmere at laste korrekt og har en høj grad af brugervenlighed: På grund af en mærkelig totalvægtsbegrænsning for fireakslede lastvogne med triplebogie i de danske vægtregler kølnes interessen nemlig ganske betydeligt.
I Danmark er den maksimal tilladte totalvægt for fireakslede lastvogne med en triplebogie nemlig begrænset til maks. 29,5 ton mod 32 ton for fireakslede lastvogne med to bogier (to foraksler). Spørgsmålet er, om det ændres i de nye vægtgrænser, som netop er vedtaget fra sommer næste år.
I DAFs hjemland Holland kan netop en DAF FAK CF85 indregistreres med 34 ton totalvægt, og det er med til at øge interessen for netop denne chassisvariant.